Niektórym wydaje się, że prowadzenie portalu internetowego wiąże się z samymi profitami i minimalnymi wydatkami. To oczywiście nieprawda, ponieważ każdy profesjonalny portal generuje duże koszty stałe, które oczywiście ponosi jego wydawca/właściciel. Chcąc wejść do tej branży musisz się liczyć z istotnymi inwestycjami, w tym wydatkami, które są niezależne od osiąganych (ewentualnych) dochodów. W tym poradniku wymieniamy podstawowe koszty stałe prowadzenia portalu internetowego.
Może on generować naprawdę spore koszty, choć oczywiście wszystko zależy od wielkości portalu i jego popularności. Jeśli publikujesz mnóstwo artykułów, każdy z nich opatrujesz dobrej jakości zdjęciem, a do tego co jakiś czas wrzucasz pliki wideo, to spodziewaj się szybkiego przekroczenia limitu transferu danych. W takiej sytuacji niezbędne będzie wykupienie większego, a więc znacznie droższego pakietu.
Pamiętaj!
Na hostingu nie wolno oszczędzać. Od jego jakości zależy nie tylko komfort korzystania z portalu (chociażby czas ładowania), ale też bezpieczeństwo zasobów.
Coroczne przedłużanie okresu własności domeny jest podstawowym wydatkiem, z jakim musisz się liczyć i pewnie masz tego świadomość. Gorzej, że wykupienie atrakcyjnej domeny już na początku działalności może się wiązać ze sporym kosztem. Podaż domen z rozszerzeniem .pl jest bardzo ograniczona.
Jeśli więc masz pomysł na nazwę portalu, a domena akurat jest zajęta, to albo musisz kombinować z inną nazwą, albo złapać się za portfel i wysupłać z niego sporą kwotę. Jak dużą? Nie zdziw się, jeśli właściciel zażąda kilku czy nawet kilkunastu tysięcy złotych.
Nie będziesz w stanie prowadzić portalu w 100% samodzielnie. Gdy tylko strona się rozrośnie i przybędzie na niej zasobów, będziesz potrzebować pomocy kogoś z zewnątrz. Administrowanie portalem warto powierzyć specjalistom, którzy zadbają nie tylko o aktualizowanie np. wtyczek, ale też będą odpowiadać za wprowadzanie zmian w szacie graficznej i poszczególnych funkcjonalnościach portalu.
Aby czerpać zyski z portalu internetowego, musisz inwestować w jego promocję. To oczywiście kosztuje. Reklama AdWords, pozycjonowanie w Google, cała identyfikacja wizualna – wydatki spokojnie mogą sięgać kilkuset złotych miesięcznie i jest to raczej wersja optymistyczna.
Na dłuższą metę z pewnością nie uda Ci się tworzyć treści wyłącznie we własnym zakresie. Aby zachować wysoki poziom tworzonych artykułów i częstotliwość publikacji, musisz skorzystać z pomocy zewnętrznej redakcji. To oznacza koszty, ale z pewnością taka inwestycja Ci się opłaci. Nic tak nie buduje marki portalu (a tym samym nie generuje zysków), jak wartościowe treści.
Jak widzisz tych stałych wydatków będzie sporo, z czego musisz sobie zdawać sprawę. Istnieją jednak sposoby, by choć częściowo obniżyć koszty uruchomienia i prowadzenia portalu. Szczegóły znajdziesz na naszej stronie.
Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.