Flat design tu, flat design tam. Nie ma chyba drugiego takiego określenia, które byłoby tak często wymieniane w kontekście tworzenia stron internetowych. Flat design, czyli w wolnym tłumaczeniu „płaskie projektowanie” jest standardem obowiązującym od dobrych kilku lat, jednak na horyzoncie nie widać jego następcy. Trudno się też dziwić, ponieważ ta moda idealnie trafia w oczekiwania współczesnych użytkowników stron internetowych. Na czym to właściwie polega? Tego dowiesz się z naszego artykułu.
O co chodzi w tym kierunku projektowania? O to, żeby było jak najprościej. Nie prostacko, ale prosto, elegancko, nienachalnie, przejrzyście. Projektanci stron internetowych już dawno zauważyli, że zbyt wiele „wodotrysków” w obrębie witryny zniechęca użytkownika do jej przeglądania. To z kolei źle wpływa na skuteczność strony i jej pozycję w wynikach wyszukiwania (szybkie opuszczenie witryny jest rejestrowane przez algorytm).
Flat design zakłada więc, że strona ma być maksymalnie prosta, ale jednocześnie nowoczesna – obie te kwestie świetnie się ze sobą łączą. Do podstawowych zasad tego kierunku projektowania zaliczamy:
Sztuką jest stosowanie się do tych zasad bez osiągnięcia efektu niedosytu. Świetnie zaprojektowana strona w duchu flat design jest przyjemna w odbiorze, przekazuje wszystkie informacje istotne dla użytkownika (i właściciela), umożliwia też łatwą komunikację pomiędzy jej poszczególnymi zakładkami. Na takiej stronie nie ma miejsca na irytujące dodatki, jak automatycznie wyświetlające się filmy, muzyczka w tle, animacje, wyskakujące znienacka okna pop-up.
W branży internetowej kilka lat to wieczność, a mimo to filozofia flat design nadal jest podstawą w każdej profesjonalnej agencji interaktywnej. Powód jest prosty: to działa i klienci to lubią. Prosta, przejrzysta witryna nie odciąga uwagi użytkownika od tego, co jest dla niego najważniejsze, czyli od informacji.
Pamiętajmy, w jakich czasach żyjemy. Jesteśmy w ciągłym pędzie, nie mamy chwili do stracenia. Mało kto poświęca np. 15 minut na dokładne zapoznanie się z treścią strony jakiejś firmy. Użytkownik wchodzi na nią, chce się dowiedzieć, czy firma zrealizuje jego projekt, ile to będzie kosztować, a następnie nawiązać z nią kontakt w wygodnej dla siebie formie.
Na stronie zaprojektowanej zgodnie z zasadami flat design wszystko można z łatwością znaleźć. Menu jest czytelne, poszczególne sekcje dobrze i logicznie wydzielone. Pod tym względem idea flat design doskonale łączy się z kolejnym trendem w projektowaniu, czy UX design – tworzeniem stron w taki sposób, aby były one maksymalnie przyjazne użytkownikom.
Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.