Data wpisu: 22.09.2015

Dom dla Twojej firmowej strony www. Wybieramy dobry hosting

Strona internetowa, choć poza siecią stanowi pojęcie mocno abstrakcyjne, jest jakąś wirtualną materią. Należy ją umieścić w bezpiecznym miejscu, które będzie zapleczem dla wszystkich jej elementów, włącznie z grafiką i treścią. Służą temu serwery. Zanim zlecimy budowę strony musimy więc zdecydować się na tzw. hosting. Mamy do wyboru kilka rozwiązań. Które z nich będzie najlepsze?

Czym jest hosting?

Najprościej można napisać, że to miejsce docelowe dla całej zawartości strony www oraz naszej firmowej skrzynki mailowej. W praktyce zewnętrzny hosting jest więc gigantyczną wersją twardego dysku, a konkretnie wykupioną przez nas częścią jego powierzchni. Dostawca usługi udostępnia nam fragment swojego serwera i gwarantuje w umowie, że dane będą dla użytkowników dostępne bez przerw i przechowywane zgodnie z zasadami bezpieczeństwa.

Czy nie można po prostu „zapisać” swojej strony na firmowym dysku? Teoretycznie można, ale w praktyce takie rozwiązanie nie będzie działać. Powód jest prosty – chodzi o wydajność. Zaawansowane serwery są przystosowane do pracy 24 godziny na dobę, 365 dni w roku. Są także odpowiednio chronione przed utratą czy kradzieżą. Kto nigdy nie widział profesjonalnej serwerowni, nie potrafi sobie wyobrazić, jak jest skonstruowane takie pomieszczenie. To ogromny zbiór potężnych urządzeń zapisujących dane i dających do nich dostęp użytkownikom. Takie centrum musi być klimatyzowane, zabezpieczone przed awariami, przerwami w dostępie prądu itd.

Gdybyśmy chcieli stworzyć serwerownię we własnym biurze, ponieślibyśmy tak ogromny wydatek, że cała operacja straciłaby ekonomiczny sens. O wiele taniej i wygodniej jest więc skorzystać z zewnętrznego hostingu. Zwłaszcza, że dostawca usługi zapewnia nam także całodobową opiekę techniczną.

Jak wybrać dobrą usługę hostingu?

Jeśli już przeglądaliście sieć w poszukiwaniu odpowiedzi na to pytanie, to z pewnością trafiliście na oferty darmowych serwerów. Takie rozwiązanie kusi, ale w praktyce lepiej się go wystrzegać. Zaoszczędzimy może 200-300 złotych rocznie (są też tańsze opcje), a w zamian skażemy się na masę istotnych ograniczeń. Jakich?

  • Dostawca darmowego hostingu zyskuje prawo do umieszczania na naszej stronie reklam i zarabiania na nich;
  • Sprzedajemy swoje dane osobowe i godzimy się na ciągłe otrzymywanie treści komercyjnych via e-mail;
  • Zyskujemy bardzo skromną ilość miejsca na serwerze – różnicę zauważymy w momencie, gdy będziemy chcieli umieścić na stronie bardzo „ciężkie” elementy graficzne. Wówczas staniemy przed wyborem: albo z nich rezygnujemy, albo dokupujemy (zwykle mało okazyjnie) dodatkową przestrzeń;
  • Problemy techniczne – większość darmowych hostingów nie obsługuje np. języka PHP;
  • Dyskusyjne bezpieczeństwo – „za darmo” najczęściej oznacza „gorzej”. Dane umieszczone na stronie internetowej są bardzo cenne, dlatego lepiej nie eksperymentować z ich bezpieczeństwem. Szczególnie dotyczy to firmowej poczty mailowej.

Dużo lepszym rozwiązaniem jest więc skorzystanie z płatnego hostingu, ponieważ w cenie otrzymujemy masę przydatnych funkcjonalności. To my decydujemy, czy i jakie reklamy będą umieszczane na stronie. Możemy również wykupić naprawdę potrzebną nam powierzchnię na serwerze i nie martwić się, że w pewnym momencie nam jej zabraknie.

Nowoczesne usługi hostingowe są jednak przede wszystkim bardzo bezpieczne. Profesjonalne firmy zapisują dane na dyskach talerzykowych i w umowie gwarantują nam pokrycie strat w sytuacji awarii do konkretnej kwoty. Zyskujemy również zapewnienie o ochronie danych przed atakami hakerów, wirusami. Ma to ogromne znaczenie w sytuacji, gdy na serwerze zapisywane są dane osobowe użytkowników naszej strony. Jesteśmy zobligowani dbać o ich bezpieczeństwo.

Usługę hostingu może nam zaproponować agencja, której zleciliśmy budowę strony www. Jeśli warunki nam odpowiadają, warto się na to zdecydować, bo zdejmujemy ze swoich barków obowiązek samodzielnego poszukania dostawcy, a także zapewniamy sobie pełne wsparcie techniczne i gwarancyjne już po uruchomieniu witryny.


Autor wpisu:
Grzegorz WiśniewskiSoluma Interactive

Sprawdź nas!

Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.

Darmowa konsultacjaZobacz cennik

Stosujemy pliki cookies. Jeśli nie blokujesz tych plików (samodzielnie przez ustawienia przeglądarki), to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Zobacz politykę cookies.
Przewiń do góry