Strony jednokolumnowe bez wątpienia są dziś standardem i punktem wyjścia do tworzenia nowoczesnej witryny www. Podobają się klientom, jeszcze bardziej użytkownikom, a graficy, webmasterzy i copywriterzy też je lubią, bo dają spore pole do popisu w zakresie zaprezentowania swojej kreatywności. Strona jednokolumnowa to taka, której zawartość mieści się w jednej kolumnie – wymaga jedynie przewijania. Dlaczego taki układ stron jest obecnie najpopularniejszy? Oto 5 najważniejszych powodów.
- Nowoczesny design – layout strony składający się z kilku kolumn wygląda bardzo archaicznie i kojarzy się ze standardami z lat 90. Taka strona odstrasza, wygląda nieprofesjonalnie, niektórzy mogą nawet uznać ją za szkodliwą. Jedna kolumna prezentuje się natomiast bardzo nowocześnie, jest przyjemna dla oka, kojarzy się pozytywnie.
- Spore możliwości graficzne – mając do dyspozycji jedną, dużą kolumnę, możemy z nią zrobić świetne rzeczy bez ryzyka, że całość będzie niespójna. Znakomicie sprawdzają się np. bardzo modne filmy w tle czy piękne zdjęcia. Taki element zawsze mocno przykuwa wzrok.
- Przejrzystość – układ jednokolumnowy ma ogromny potencjał w zakresie UX. Tak zbudowana strona jest bardzo przejrzysta, a użytkownik od razu wie, jak się po niej poruszać – od góry w dół. To pozwala prowadzić go w kierunku pożądanym przez wydawcę strony. Witryny zbudowane według schematu jednej kolumny nie są też przeładowane treścią, co jest korzystne z punktu widzenia wielu użytkowników.
- Skupienie czytelnika – wiele różnych elementów w obrębie jednej strony z reguły odstrasza użytkowników, którym trudno jest się skupić na tym, co najważniejsze. Zwykle jest tak, że jeśli w ciągu 30 sekund nie znajdą cennika, to opuszczają stronę i już na nią nie wracają. Układ jednokolumnowy rozwiązuje ten problem – użytkownik ma przed oczami jeden element, na którym może zatrzymać wzrok.
- Zachęcenie do działania – jednokolumnowy układ strony doskonale sprawdza się w przypadku witryn typowo sprzedażowych. Taki layout sprzyja umieszczaniu przycisków call to action, w tym tego najważniejszego, na końcu kolumny. Użytkownik w ramach jednego ekranu dowiedział się wszystkiego o ofercie, aby w końcu otrzymać czytelny komunikat – działaj, kontaktuj się, kup! Jest to skuteczne rozwiązanie.
Strony jednokolumnowe nie są oczywiście idealne. Wielu autorów poprzestaje na jednym widoku, nie zadając sobie trudu stworzenia dodatkowych podstron. To może być źle odebrane przez klientów, którzy oczekują uzyskania obszernych informacji o firmie z jej strony internetowej. Dlatego nie należy kierować się tylko modą i fajnym wyglądem, ale też tym, aby witryna była wypełniona profesjonalną, wyczerpującą treścią.
Autor wpisu:
Grzegorz WiśniewskiSoluma Interactive