Czym właściwie jest „prosta strona internetowa”? Wbrew pozorom nie jest to pytanie retoryczne, bo naprawdę każdy może zupełnie inaczej interpretować kwestię prostoty. W świecie kreatywnym mówiąc o „prostocie” mamy na myśli przede wszystkim przejrzystość, czytelność, jasny układ witryny, stosowanie dobrze znanych użytkownikom praktyk webdesignu oraz skupienie się na celu (wypełnienie formularza kontaktowego, zakup produktu etc.). Taka strona, choć nie będzie spektakularna, może okazać się niezwykle skuteczna. Oto jej najważniejsze zalety.
Zacznijmy od najbardziej prozaicznego argumentu. Im mniej ciężki elementów na stronie (okna pop-up, animacje, zdjęcia w wysokiej rozdzielczości, skany itd.), tym krótszy czas ładowania witryny. Jest to ogromny atut, ponieważ z jednej strony taki serwis będzie premiowany przez Google (czas ładowania jest jednym z czynników rankingowych), a z drugiej lubiany przez użytkowników.
Nikt nie chce przecież czekać w nieskończoność, aż strona się załaduje. Większość klientów wchodzi na witryny firmowe po to, aby uzyskać jakąś cenną informację. Im szybciej to nastąpi, tym lepsze wrażenie z pierwszego kontaktu z marką.
Prosta, a więc przejrzysta strona internetowa, jest dużo atrakcyjniejszym nośnikiem informacji. W kontekście owej prostoty możemy więc wspomnieć chociażby o prawidłowym tytułowaniu podstron czy czytelnym układzie strony głównej. Użytkownik wchodzi na witrynę i chce od razu zacząć konsumować treść. Nie wolno mu w tym przeszkadzać poprzez np. ukrywanie ważnych informacji pod zbyt kreatywnymi nagłówkami (np. zamiast podstrony „Blog” pojawia się „Skarbnica wiedzy”).
Sama treść na stronie także powinna być możliwie prosta. Musi oczywiście potwierdzać fachowość przedsiębiorstwa i budować zaufanie do niego, ale to nic nie da, jeśli czytelnik zwyczajnie nie zrozumie przekazu. Treść nie może być zbyt długa i „zbita” – trzeba stosować akapity, śródtytuły, podpunkty, bo to wprowadza wrażenie prostoty i czytelności.
Im prostsza witryna, tym łatwiej będzie się nią opiekować, aktualizować treści, a w przyszłości także rozbudowywać ją o dodatkowe elementy. Serwis, który od początku jest strasznie przeładowany różnymi grafikami i treścią, staje się przytłaczający. To może spowodować, że właściciel witryny, nawet pomimo szczerych chęci, nie poradzi sobie z samodzielnym administrowaniem stroną. W skrajnych przypadkach może się nawet okazać, że nie będzie wiedział, co właściwie znajduje się w zasobach jego witryny.
Grafika, teksty – to tylko opakowanie dla tego, co na stronie jest najważniejsze. Chodzi oczywiście o jakiś konkretny produkt czy usługę. Im bardziej skomplikowana o rozbudowana witryna, tym większe ryzyko, że klient po wejściu na nią nie będzie mógł od razu ustalić, co właściwie chce mu się sprzedać. Nastąpi poważny problem braku realizacji celu. Prosty layout witryny pozwala natomiast skupić się na ofercie i wyeksponować ją w jasny dla klienta sposób.
Prosta strona www nie jest prostacka! Umiejętność zrezygnowania ze zbyt dużej liczby ozdobników jest dziś naprawdę dużą sztuką. Dlatego strony, które realizują ideę mądrej prostoty, stają się coraz bardziej atrakcyjne dla użytkowników.
Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.