Co i rusz słyszymy, że tzw. sztuczna inteligencja zrewolucjonizuje proces projektowania stron internetowych, w pełni zastępując web designerów. Ma to robić szybciej, taniej, lepiej i z poziomu własnego komputera, dzięki czemu każdy będzie w stanie zaprojektować swoją stronę właściwie od ręki. Brzmi zbyt pięknie, aby było prawdziwe, prawda? Fakty są takie, że strona internetowa zaprojektowana przez AI na tym etapie zaawansowania tej technologii jest złym wyborem, o czym przekonujemy w naszym poradniku.
Brak zrozumienia kontekstu i celów biznesowych marki
AI działa na podstawie wzorców i danych historycznych, dlatego obecnie nie posiada umiejętności pełnego zrozumienia celów firmy. Nie potrafi uwzględnić misji marki, grupy docelowej, ani dopasować elementów i układu witryny do kontekstu kulturowego – pisząc prościej: rozwiązania, które np. świetnie działają w Stanach, niekoniecznie przypadną do gustu użytkownikom w Polsce. W efekcie strona zaprojektowana przez AI na pierwszy rzut oka może wyglądać świetnie, natomiast nie będzie mieć konkretnego celu, przez co ostatecznie okaże się mało użyteczna.
Ograniczona kreatywność
Sztuczna inteligencja opiera się na tym, do czego ma dostęp, czyli na projektach, które już powstały. Ma bardzo ograniczone, by nie napisać żadne możliwości tworzenia innowacyjnych i unikalnych projektów. Powierzenie AI zaprojektowania strony internetowej firmy będzie zatem skutkować otrzymaniem generycznego, czyli wtórnego serwisu, który nie pozwoli marce wyróżnić się na tle konkurencji.
Niedopasowanie do grupy docelowej
AI nie potrafi uwzględniać specyficznych preferencji i zachowań przedstawicieli danej grupy docelowej lub robi to w nieudolny sposób. W efekcie strona może i będzie ładna, ale niekoniecznie interesująca dla osób, dla których została zaprojektowana.
Brak strategicznego podejścia
Sztuczna inteligencja zaprojektuje stronę internetową, ale nie uwzględnieni długoterminowej strategii marki. Nie weźmie pod uwagę planów rozwoju (np. przewidywanego zwiększenia liczby produktów i usług), nie zoptymalizuje witryny pod kątem SEO, nie opracuje wartościowych i użytecznych tekstów (zwłaszcza pod kątem UX writingu) i nie zintegruje witryny z innymi systemami, na przykład modułem sklepu czy systemami płatności.
Ograniczone możliwości personalizacji
AI ma duże problemy z personalizacją treści i funkcji strony pod kątem specyficznych potrzeb użytkowników lub ponadnormatywnych wytycznych projektowych. Powód? Sztuczna inteligencja nie rozumie kontekstu i często źle odczytuje intencje osoby zamawiającej witrynę. To dlatego strony, od których wymagamy czegoś więcej niż tylko estetycznego wyglądu i czytelnego układu, nadal muszą być projektowane przez ludzi.
Na koniec dodajmy jeszcze potencjalne problemy z bezpieczeństwem, o czym mało się mówi, a jest to bardzo istotny aspekt, na który trzeba zwrócić uwagę. Strony wygenerowane przez AI mogą być niezgodne z aktualnymi standardami bezpieczeństwa i tym samym podatne na ataki zewnętrzne, co jest ogromnym zagrożeniem dla przedsiębiorstwa – nie tylko na poziomie utraty cyfrowych zasobów, ale też zrujnowania wizerunku marki biznesowej.
Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.