UX writing to sztuka tworzenia treści ukierunkowanych na czytelnika. Dzięki temu osoba korzystająca ze strony dużo łatwiej zrozumie ofertę i się nią zainteresuje, nabierając przy tym zaufania do marki. Zaniedbanie tego aspektu jest jedną z głównych przyczyn niskiej konwersji. Chcąc tworzyć treści zgodne z UX writingiem należy się stosować do pięciu podstawowych zasad, które omawiamy w naszym poradniku.
Prosto nie znaczy prostacko! Krótkie, zrozumiałe komunikaty mogą być atrakcyjne dla odbiorcy i wyróżnić markę na tle konkurencji. Trzeba pamiętać o tym, że użytkownik wchodzi na stronę nie po to, aby zachwycić się kwiecistością języka i doznać artystycznej ekstazy, ale po konkret. Chce szybko zdobyć potrzebne mu informacje, bez udziwniania. Dlatego należy pisać prosto, zrozumiale, unikając skomplikowanych konstrukcji i nazbyt branżowego słownictwa.
Jeśli oferta firmy jest dość skomplikowana, ponieważ obejmuje np. rozwiązania wysokotechniczne, to UX writing może bardzo zbliżyć markę do jej grupy docelowej. Piszemy językiem korzyści, na każdym kroku starając się uprościć wszelkie zawiłości oferty. Pomocne może być sięganie po obrazowe przykłady oraz wyjaśnianie, jak dana cecha produktu czy usługi wpłynie na satysfakcję klienta.
To uwaga skierowana do osób, które mają tendencję do tworzenia długich zdań. Może i sprawdzają się one w literaturze czy opracowaniach naukowych, natomiast nie mają racji bytu na stronie sprzedażowej czy wizerunkowej. Zdania muszą być krótkie, ponieważ osoba przeglądająca stronę www nie jest w stanie skupić się na tyle, aby móc zrozumieć zagmatwany przekaz.
UX writing ma na celu ułatwienie czytelnikowi szybkiego zapoznania się z ofertą i jej zrozumienia. Wspiera również nawigację po firmowej stronie internetowej. Linkowanie wewnętrzne jest wskazane z punktu widzenia ogólnego UX strony, a także prowadzenia czytelnika „za rękę” do wykonania jakieś pożądanej przez markę akcji – na przykład wypełnienia formularza kontaktowego czy wrzucenia produktu do koszyka zakupowego.
Nikt nie lubi czytać zbitych bloków tekstu, dlatego UX writing obejmuje również umiejętność tworzenia treści atrakcyjnych i łatwych w odbiorze pod względem strukturalnym. Chodzi o to, aby stosować wiele nagłówków, akapitów, pogrubień, wypunktowań i innych elementów, dzięki którym tekst wydaje się być znacznie przyjaźniejszy, zachęcających do czytania.
Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.