Data wpisu: 15.11.2018

Wielka rola ikon na stronie internetowej

Ludzkość posługuje się ikonami od tysięcy lat. Pismo obrazkowe, nazywane piktograficznym, dało początek komunikacji na długo przed powstaniem alfabetów. I choć dziś żyjemy w wysoce rozwiniętym społeczeństwie, nadal chętnie korzystamy z piktogramów. Wykorzystujemy je także projektując strony internetowe. Bez wątpienia ikony mają kolosalny wpływ na funkcjonalność i atrakcyjność witryny, pełniąc na niej nie tylko rolę ozdobną. Dowiedz się, w jakim celu stosuje się ikony na stronach www.

Poprawa czytelności witryny

Ikony przede wszystkim wykorzystuje się po to, aby poprawić UX strony. To smutne, ale zdecydowana większość użytkowników Internetu powoli traci umiejętność skupienia się na treści. Jeśli od razu nie przykujemy ich uwagi, szansa na to, że zostaną na stronie i zapoznają się z ofertą firmy, jest bardzo mała. Ikony natomiast skutecznie przyciągają wzrok i wywołują zainteresowanie.

Przeciętny użytkownik widząc jakąś znaną sobie ikonkę, bez trudu dopasuje do niej kontekst. Jeśli będzie to np. lupka, to każdy wie, że po jej kliknięciu może się spodziewać rozwinięcia pola wyszukiwarki. Jeśli dodamy ikonkę świecącej żarówki, użytkownik automatycznie mocniej skupi się na przekazie. W ten sposób możemy dość łatwo nim sterować i niejako zmusić go do wędrowania po stronie z góry ustalonym szlakiem, kończącym się np. na formularzu kontaktowym czy cenniku.

Sposób na nudę

Zbite fragmenty tekstu, gdzieniegdzie przeplatane grafikami, na pewno nie wpływają pozytywnie na odczucia użytkownika strony. Jeśli zacznie się on nudzić, to lada moment użyje krzyżyka i zamknie witrynę, by poszukać interesujących go informacji na stronach konkurencji. Nie możemy do tego dopuścić.

Właśnie po to umieszczamy na stronie ikonki. Są one znacznie atrakcyjniejsze dla ludzkiego oka. Nie ważne, że jesteśmy społeczeństwem inteligentnym, umiejącym czytać i przyswajać informacje. Oko i mózg funkcjonują na znacznie prostszej zasadzie: albo coś się nam podoba, albo nie. Ikonka, z uwagi na swoją atrakcyjność wizualną, od razu jest uznawana za coś godnego zainteresowania.

Dzięki stosowaniu ikon możemy więc oszczędzić czytelnikowi nudy i tym samym wydłużyć czas jego aktywności na stronie. Zwiększa to szansę na to, że użytkownik zapozna się z ofertą, a może nawet zdecyduje się nawiązać kontakt z firmą.

Oszczędność miejsca

W webdesignie niezmiennie króluje trend, który moglibyśmy określić mianem projektowania ascetycznego. Dziś prawie każdy klient daje nam wytyczne w stylu: „Chcę, aby strona była prosta, elegancka.” Ikony świetnie odpowiadają na takie potrzeby. Dzięki nim możemy zrezygnować z większych fragmentów tekstu, co od razu wpływa na uproszczenie struktury witryny.

Ikony oszczędzają miejsce, które możemy wykorzystać na inne elementy graficzne czy np. dodanie formularza kontaktowego na stronie głównej. Wiele oczywiście zależy tutaj od celu, jaki ma przyświecać witrynie. Bez wątpienia ikony są doskonałym rozwiązaniem na landing page oraz w sklepach internetowych – takie strony są nastawione na sprzedaż, a więc upraszczanie przekazu ma jak najbardziej sens.

Uniwersalność

Bardzo dużym atutem ikon stosowanych na stronach internetowych jest to, że mają one uniwersalne znaczenie i są tak samo rozumiane przez każdego użytkownika, bez względu na pochodzenie, język, przekonania czy wyznanie. Widząc tzw. „hamburgera” (trzy poziome kreski) wiemy, że to menu, a trafiając na symbol domku bez trudu domyślimy się, że jest to skrót do powrotu na stronę główną.

Właśnie dlatego stosowanie ikonek jest szczególnie mile widziane na stronach, które docelowo mają być adresowane na różne rynki. Jeśli firma np. zamierza oferować produkty w Polsce i w Niemczech, to dzięki uniwersalnym ikonkom może zaoszczędzić na tłumaczeniu treści i mieć pewność, że jej zagraniczni klienci bez trudu będą poruszać się po witrynie.

Najważniejszą kwestię zostawiliśmy na koniec. Ikonki, choć bardzo potrzebne, nie mogą stać się kluczowym elementem strony. Nie wolno nimi zastępować wszystkich treści. Czasami niezbędne jest chociażby dodanie etykiet, czyli pisemnego wyjaśnienia, co kryje się pod daną ikonką. Piktogramy znacznie uatrakcyjniają wygląd strony i poprawiają jej UX, ale nie uzasadniają całkowitej rezygnacji z tekstu.


Autor wpisu:
Grzegorz WiśniewskiSoluma Interactive

Sprawdź nas!

Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.

Darmowa konsultacjaZobacz cennik

Stosujemy pliki cookies. Jeśli nie blokujesz tych plików (samodzielnie przez ustawienia przeglądarki), to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Zobacz politykę cookies.
Przewiń do góry