Data wpisu: 12.02.2024

Dlaczego usługi projektowania grafiki stale drożeją? Poznaj najważniejsze powody

„Przecież wy nie ponosicie wyższych kosztów!” – to standardowy wyraz oburzenia klientów, którzy dowiadują się o kolejnych zmianach w cenniku projektowania graficznego. Wynika to z niezrozumienia specyfiki branży kreatywnej, w której koszty nie tyle rosną, co wręcz szaleją. Drożejące usługi projektowania grafiki to oczywiście problem dla klientów, natomiast agencje marketingowe nie bardzo mają tutaj pole manewru, co wyjaśniamy w naszym poradniku.

Podwyżki płac

To najistotniejszy element determinujący ceny usług projektowania grafiki. Dynamiczne podwyżki płacy minimalnej mają oczywiście przełożenie na wynagrodzenia grafików – nie dlatego, że do tej pory zarabiali minimum, ale z powodu tego, że również chcą zarabiać coraz więcej (i nie ma się czemu dziwić).

Chcąc utrzymać dobrego grafika trzeba mu dobrze płacić, a wynagrodzenie stanowi gros kosztu realizacji projektu, który – pisząc wprost – musi zostać przerzucony na klienta.

Rosnące koszty współpracy na B2B

Nie jest tajemnicą, że agencje marketingowe wspierają się współpracownikami, czyli zawodowymi grafikami realizującymi projekty w formule B2B. Tutaj również stawki mocno poszły w górę, co bezpośrednio wpływa na zmiany w cennikach.

Podwyżki danin państwowych

Agencje marketingowe to legalnie działające firmy, które są dosłownie przygniatane kosztami podatkowymi. Szczególnie dotkliwy jest sukcesywny wzrost składek na ZUS, które w 2024 roku wyniosą już około 2000 zł miesięcznie (i to przy uwzględnieniu najniższej możliwej składki zdrowotnej).

Bardzo wysokie opłaty lokalne

Tutaj dobrym przykładem będzie podatek od nieruchomości. Agencje opłacają go zgodnie ze stawkami dla przedsiębiorstw, które są wielokrotnie wyższe niż w przypadku nieruchomości mieszkalnych. Dodajmy, że większość samorządów nakłada maksymalne dopuszczalne przepisami stawki podatków lokalnych.

Amortyzacja sprzętu i oprogramowania

Agencje marketingowe ponoszą bardzo wysokie koszty zakupu sprzętu komputerowego, wyposażenia biura czy oprogramowania. Nie da się natomiast z tego zrezygnować czy na tym zaoszczędzić, ponieważ te elementy mają oczywiste przełożenie na komfort i tym samym jakość pracy grafików.

Warto mieć to wszystko na uwadze przed wyrażeniem swojego oburzenia na informację o zmianach cen usług projektowania graficznego. Agencje marketingowe nie są zieloną wyspą na mapie przedsiębiorczości i my także boleśnie odczuwamy wzrost kosztów prowadzenia działalności czy po prostu życia, na co musimy reagować ustalając cenniki na kolejny rok.


Autor wpisu:
Grzegorz WiśniewskiSoluma Interactive

Sprawdź nas!

Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.

Darmowa konsultacjaZobacz cennik

Stosujemy pliki cookies. Jeśli nie blokujesz tych plików (samodzielnie przez ustawienia przeglądarki), to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Zobacz politykę cookies.
Przewiń do góry