Z doświadczenia wiemy, że wizja przygotowania briefu dla grafika dosłownie przeraża wielu klientów. Standardem jest, że firmy zamawiające np. projekt logo czy całościowej identyfikacji wizualnej marki, chcą się ograniczać do przekazania luźnych wytycznych w mailu czy rozmowie telefonicznej. To absolutnie nie wystarczy. Uspokajamy natomiast, że dobre przygotowanie briefu dla grafika nie jest wcale takie trudne. Oto kilka prostych wskazówek.
Czyli inaczej: jaki efekt chcesz osiągnąć? Do czego jest Ci potrzebny projekt graficzny? Czy planujesz całkowitą zmianę wizerunku marki, jego odświeżenie, a może zbudowanie od podstaw? Co chcesz zakomunikować klientom?
Czyli kto jest odbiorcą końcowym projektu, do kogo adresujesz kampanię, jakich klientów chcesz pozyskać? Przekaż grafikowi podstawowe informacje na temat preferencji, zainteresowań i statusu odbiorców usługi/produktu, a jeśli nie masz takich danych, to zacznij od dokładnej analizy swojej grupy docelowej.
Grafik musi rozumieć, dla jakiej marki pracuje, dlatego w briefie opisz swój biznes, nie pomijaj potencjalnie istotnych szczegółów. Przekaż też swoje oczekiwania odnośnie do preferowanego charakteru komunikacji marki z klientami, oczekiwanej kolorystyki, typografii etc. Miej świadomość, że jeśli zostawisz grafikowi wolną rękę, to efekt jego pracy może nie być w pełni zgodny z Twoimi wyobrażeniami.
Grafik musi wiedzieć, jak będziesz korzystać z owoców jego pracy, czyli czy np. planujesz przekazać zaprojektowane logo do druku, czy może chcesz go używać tylko w cyfrowych kanałach komunikacji. Wszystko to będzie mieć wpływ na aspekty techniczne pracy grafika, w tym ustalenie formatów zapisu projektu graficznego.
Wiele osób sądzi, że przekazując grafikowi swoje pomysły na wygląd np. logo, odwala za niego całą robotę. To nie tak. Grafik oczywiście korzysta z własnej kreatywności, natomiast jeśli klient ma sprecyzowane oczekiwania, podobają mu się jakieś konkretne projekty, to powinien przekazać te informacje w briefie – wówczas grafik będzie od razu wiedzieć, w jakim kierunku warto podążać, aby sprawnie zrealizować projekt, który zyska aprobatę klienta.
W briefie rzadko określa się dziś budżet projektu, ponieważ to jest ustalane już na etapie pierwszego zapytania przesłanego do agencji marketingowej. Warto natomiast wyrazić w nim swoje oczekiwania odnośnie do terminu realizacji projektu, co ułatwi grafikowi zaplanowanie pracy – pamiętajmy, że dobrzy specjaliści często pracują nad kilkoma projektami jednocześnie.
Dobry, treściwy brief to jeden z filarów udanego projektu graficznego, pozwalający grafikowi zrealizować taką kreację, która odzwierciedli Twoje oczekiwania. Warto zatem poświęcić na to trochę czasu.
Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.