Peugeot, Apple, Pepsi, Burger King – to tylko przykłady marek, które w swojej historii zaliczyły epizod odświeżenia. Nie należy tego sprowadzać wyłącznie do modyfikacji znaku towarowego. Odświeżenie marki zawsze ma głębsze znaczenie i wynika z potrzeby zmiany sposobu oraz formy komunikacji z konsumentami (często towarzyszy temu również wskazanie nowej grupy docelowej lub poszerzenie obecnej).
Czym jest odświeżenie marki? Czy Twój biznes również wymaga marketingowego liftingu? Jakie są różnice między odświeżeniem marki a redesignem? Wszystko to wyjaśniamy w naszym poradniku.
Odświeżenie marki to strategia polegająca na wprowadzeniu istotnych, ale nie fundamentalnych zmian w wizerunku marki. Celem jest zachowanie dotychczasowej tożsamości marki, przy jednoczesnym unowocześnieniu jej brandingu, dopasowaniu go do aktualnych trendów czy zmodyfikowanej oferty produktowej marki.
W ramach odświeżenia marki najczęściej wprowadza się daleko idące zmiany kluczowych elementach wizerunkowych, czyli:
Oba terminy są często stosowane zamiennie, natomiast trzeba podkreślić, że oznaczają coś zupełnie innego. Różnica sprowadza się przede wszystkim do skali wprowadzanych zmian.
W dużym uproszczeniu można napisać, że odświeżenie odbywa się w ramach istniejącej marki i ma na celu wyłącznie uatrakcyjnienie czy uaktualnienie jej wizerunku, bez zmian w zakresie m.in. pozycjonowania marki na rynku, nazwy, wartości marki itd. Czyli: zostajemy przy obecnej marce, ale zauważalnie ją modyfikujemy, aby była bardziej atrakcyjna dla grupy docelowej produktu czy usługi.
Redesign marki to znacznie bardziej zaawansowany proces. Tutaj de facto dochodzi do diametralnej zmiany, w ramach której nowa marka zastępuje starą. W rebrandingu chodzi nie tylko o zmiany wizualne, ale o zbudowanie marki od podstaw, wraz ze zmianą jej tożsamości oraz całkowitym przemodelowaniem pozycjonowania marki na rynku.
Odświeżenie marki przeprowadzamy wtedy, gdy:
Podjęcie decyzji o rebrandingu jest znacznie trudniejsze, ponieważ mówimy tutaj o całkowitej zmianie może nie tylko marki, ale wręcz całego modelu biznesowego. Należy się na to zdecydować wtedy, gdy:
Pamiętaj:
Rebranding to znacznie bardziej skomplikowany proces, który może wymagać również zmiany filozofii prowadzenia biznesu, określenia nowej tożsamości marki, wskazania nowej grupy docelowej, znalezienia przewag konkurencyjnych itd. Jeśli więc tylko jest szansa na wzmocnienie marki poprzez jej odświeżenie, to warto zacząć właśnie od tego.
Czołowe marki na świecie od zawsze decydowały się na odświeżenie swojego wizerunku, przy czym motywacje do wykonania tego ruchu mogły być zupełnie inne. Poniżej omawiamy kilka sugestywnych, doskonale Ci znanych przykładów udanego odświeżenia marki.
Apple
Apple to podręcznikowy przykład udanego odświeżenia marki. Jeszcze w latach 90. firma podjęła decyzję o wycofaniu się z rynku komputerów osobistych i skupieniu się na elektronice użytkowej. Zrezygnowano z kultowego tęczowego logo na rzecz bardziej nowoczesnego wizerunku. Zmiana może się wydawać subtelna (kształt logo i nazwa pozostały bez zmian), natomiast obecne logo ewidentnie budzi skojarzenia z technologiami.
Peugeot
Francuski koncern motoryzacyjny postawił na bardzo odważne odświeżenie wizerunku marki. Celem było nie tylko unowocześnienie brandu, ale też wyróżnienie się na tle rynkowej konkurencji oraz zaakcentowanie nowej ery w historii koncernu. Współczesne modele Peugeot mają się kojarzyć z wysokimi osiągami, bardzo wysoką jakością wykonania oraz innowacyjnością.
Starbucks
Amerykański gigant rynku kawiarni podjął bardzo odważną decyzję o odświeżeniu marki, ponieważ oryginalne logo było znakiem o globalnej rozpoznawalności. Ryzyko się opłaciło – nowy logotyp szybko zyskał jeszcze większą popularność, jednocześnie lepiej wpisując się w oczekiwania młodszej grupy docelowej marki.
Revolut
Ten międzynarodowy fintech szybko przeszedł z pozycji kolejnej aplikacji „dla młodych” do globalnej usługi finansowej. Obecnie Revolut działa już na licencji bankowej, stąd decyzja o odświeżeniu wizerunku była konieczna. Poprzednie logo kojarzyło się z aplikacją mobilną i start-upem, obecne budzi większe zaufanie, co jest niezbędne na rynku finansowym.
Aby przeprowadzić skuteczny, szybki proces odświeżenia marki, musisz zrobić kilka rzeczy – najlepiej we współpracy z wybraną agencją interaktywną. Oto podstawowa checklista:
To zrozumiałe, że masz obawy przed odświeżeniem wizerunku obecnej marki – zwłaszcza, jeśli jest ona całkiem rozpoznawalna i wciąż dochodowa. Z drugiej strony zdaj sobie sprawę z tego, że większym ryzykiem jest niepodejmowanie żadnych działań. W takim przypadku masz gwarancję, że w pewnym momencie Twoja marka zostanie daleko z tyłu za konkurencją.
Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.