Data wpisu: 21.01.2022

Jak sprawdzić, czy logo nie jest zastrzeżone?

Logo, czyli znak handlowy marki, jest bardzo ważnym elementem komunikacji z klientami. Każda marka powinna dążyć do tego, aby mieć logo, z którym jest jednoznacznie i automatycznie kojarzona. Gdy widzisz znak Coca Coli to wiesz, że stoi za nim słodzony napój gazowany, a zerkając na znak nadgryzionego jabłka bezbłędnie przypisujesz go do firmy Apple, producenta elektroniki użytkowej. Zanim jednak zaczniesz używać jakiegoś logo, to musisz najpierw upewnić się, że dany znak nie został wcześniej zastrzeżony. Jest to szczególnie istotne w sytuacji, gdy korzystasz z gotowych szablonów lub nie masz pełnego zaufania do studia graficznego, któremu zleciłeś zaprojektowanie logo Twojej marki. Jak to sprawdzić? Wszystko wyjaśniamy w naszym poradniku.

Internetowe bazy, w których możesz sprawdzić, czy logo nie jest zastrzeżone

Na szczęście w dobie powszechnego dostępu do Internetu proces ustalenia, czy możesz legalnie posługiwać się nowym logo nie jest ani czasochłonny, ani skomplikowany. Wystarczy tylko wejść na strony będące bazami znaków zastrzeżonych. Poniżej wymieniamy te najlepsze źródła:

  • Strona Urzędu Patentowego – jest to bardzo obszerna baza znaków towarowych oraz innych własności marki, które zostały zastrzeżone. W bazie znajdziemy m.in. datę i numer zgłoszenia, podmiot zgłaszający, status ochrony oraz inne potrzebne informacje, dzięki którym nieświadomie nie złamiemy prawa.
  • Wipo IP Portal – do tej bazy warto zajrzeć wtedy, gdy poza nowym logo chcemy wprowadzić na rynek także produkt w nowym opakowaniu czy zacząć promować markę przy wykorzystaniu nowego hasła reklamowego.
  • EUIPO – europejski odpowiednik Urzędu Patentowego, który gromadzi informacje o zastrzeżonych znakach towarowych, nazwach i innych elementach marki na terenie Unii Europejskiej.
  • TM view – również dość obszerna baza, w której łatwo i szybko można znaleźć informację na temat ewentualnego zastrzeżenia jakiegoś znaku towarowego.

Dlaczego warto sprawdzić logo, zanim zaczniesz go używać?

Przede wszystkim dlatego, że dzięki przeczesaniu baz zastrzeżonych znaków towarowych nie narazisz się na bardzo poważne konsekwencje prawne. Używanie zastrzeżonego logo czy nawet znaku mocno inspirowanego czyjąś pracą może zostać uznane za złamanie przepisów dotyczących ochrony własności intelektualnej oraz za czyn zabronionej konkurencji. Skutkiem jest nie tylko nakaz natychmiastowego zaprzestania korzystania z logo, ale w grę może wchodzić również bardzo wysoka kara finansowa.

Jak uniknąć kłopotów prawnych?

Najlepszym sposobem jest zlecenie zaprojektowania autorskiego logo doświadczonemu studiu graficznemu, które specjalizuje się w takich realizacjach i działa na rynku od dłuższego czasu. Pamiętaj, że ważnym kryterium jest tutaj cena usługi – jeśli ktoś proponuje Ci stworzenie logo za np. 200 złotych, to istnieje bardzo wysokie ryzyko, że jego praca będzie mocno „inspirowana” istniejącym już projektem, także takim, który został zastrzeżony.


Autor wpisu:
Grzegorz WiśniewskiSoluma Interactive

Sprawdź nas!

Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.

Darmowa konsultacjaZobacz cennik

Przewiń do góry