Oferta – kontakt – sprzedaż. To klasyczny model współpracy biznesowej. Zwróć uwagę, że pierwszy i ostatni element nie mogą funkcjonować bez środkowego. Klient musi skontaktować się z firmą, aby doprowadzić do finalizacji transakcji. W dobie Internetu firmy mogą udostępnić kontakt ze sobą przy pomocy wielu kanałów. Podpowiadamy, których 6 narzędzi warto zastosować na stronie internetowej.
- Formularz kontaktowy – zupełna oczywistość. Każda strona internetowa powinna być wyposażona w formularz kontaktowy, bo to dla wielu klientów najwygodniejsze narzędzie. Formularz musi być czytelny, łatwy w wypełnieniu i połączony z kontem e-mail, które ktoś cały czas obsługuje. Klienci wierzą bowiem, że kontakt za pomocą formularza gwarantuje uzyskanie szybkiej odpowiedzi – nie zawiedź tych oczekiwań.
- Stopka – jeśli gros informacji na temat swojej oferty umieszczasz na stronie głównej, a tym bardziej jeśli strona mieści się na jednym ekranie, to nie możesz zapomnieć o podaniu danych do szybkiego kontaktu także na stronie głównej. Klienci będą ich szukać na dole strony, czyli w stopce. Tutaj warto podać numer telefonu/infolinii i adres e-mail do biura. Przyda się też link do formularza kontaktowego.
- Dobrze widoczna zakładka Kontakt – to także nieodłączny element strony firmowej, który musi znajdować się tam, gdzie klienci go zwykle szukają: w górnym Menu. W zakładce kontaktowej, poza formularzem, warto też podać inne opcje nawiązania kontaktu z firmą: adresy e-mail do poszczególnych działów, numery telefonów, koniecznie stacjonarny adres firmy, który uwiarygadnia jej ofertę. Jeśli prowadzisz sprzedaż stacjonarną, wówczas przyda się też mapka.
- Komunikator internetowy – nie uwierzysz, jak wielu klientów lubi sobie porozmawiać z firmami za pośrednictwem komunikatorów internetowych. Niektórzy robią to z przyzwyczajenia, inni z oszczędności. Warto więc dodać opcję nawiązania kontaktu przez np. Skype czy Gadu-Gadu. Warunek jednak jest taki, że ktoś faktycznie będzie te komunikatory obsługiwać.
- Komunikator wewnętrzny – bardzo modne rozwiązanie, obecne na wielu stronach. Komunikatory typu pop-up umożliwiają klientowi szybkie zadanie pytania kompetentnemu pracownikowi firmy. Wyskakujące okno pełni też funkcję wizerunkową – sprawia profesjonalne wrażenie. Zachęca również do dłuższego pozostania na stronie. Ponownie jednak sens utrzymania takiego komunikatora zależy od tego, czy ktoś rzeczywiście będzie go na bieżąco obsługiwać. „Zostaw wiadomość, odezwiemy się” - taki komunikat jest pozbawiony sensu.
- Link do profilu na Facebooku – Facebook może być bardzo dobrym narzędziem komunikacji z klientami, szczególnie młodszymi i aktywnymi w social mediach. Wiele osób lubi zadawać firmom pytania na ich profilach, licząc przede wszystkim na błyskawiczną odpowiedź.
Umożliwienie klientom szerokiego wyboru form kontaktu zwiększa szansę na to, że ten kontakt w końcu nastąpi. Te narzędzia nie są ani drogie, ani skomplikowane we wdrożeniu, dlatego warto rozważyć zastosowanie choćby kilku z nich.
Autor wpisu:
Grzegorz WiśniewskiSoluma Interactive