Budowanie relacji z klientami jest bardzo ważne dla sukcesu biznesowego. Nawet najlepsza kampania reklamowa nic nie da, jeśli firma nie będzie dbać o prawidłowy kontakt z odbiorcami swoich usług czy produktów. Kiepska opinia błyskawicznie się dziś roznosi, co może zabić każdą markę. Dlatego w dzisiejszym wpisie wskazujemy 6 najważniejszych zasad budowania relacji z klientami, które do serca powinna wziąć sobie każda agencja reklamowa.
- Utrzymanie klienta – polega na przewidywaniu jego przyszłych potrzeb. Jeśli np. klient zamówił u Ciebie stronę internetową, to warto zaproponować mu kompleksowe usługi związane także z dostarczeniem treści czy pozycjonowaniem witryny. Po pewnym czasie można również przypomnieć o konieczności odświeżenia strony. Dzięki tym działaniom klient będzie miał stały kontakt z firmą.
- Obsługa posprzedażna – klient coś kupił i super, ale na tym nie kończy się rola firmy. Trzeba jeszcze zadbać o to, aby klient był z zakupu naprawdę zadowolony. Nie wolno ignorować jakichkolwiek uwag, reklamacji czy negatywnych opinii. Trzymając się przykładu strony internetowej: zadbaj, aby klient miał Twoje wsparcie podczas jej obsługi. Jeśli pojawią się jakiekolwiek błędy, reaguj natychmiast.
- Angażowanie klientów – pozytywne opinie budują prestiż marki, dlatego warto postarać się o to, by klienci chcieli się takimi opiniami podzielić. Mogą do tego służyć np. rekomendacje produktów w sklepie internetowym, system komentarzy czy chociażby prośba o wyrażenie opinii po kilku tygodniach od zakupu. Warto więc skontaktować się z klientem po jakimś czasie i zapytać, czy jest zadowolony.
- Wsparcie – chcę stronę internetową – to klasyczna treść zapytania kierowanego do agencji reklamowej. Nie należy się dziwić, że klienci nie mają sprecyzowanych oczekiwań, bo nie znają się na tej branży. Tutaj ważną rolę do odegrania ma opiekun projektu, który musi podpowiedzieć klientowi, co będzie dla jego firmy najlepsze. Nie chodzi jednak o wciskanie kolejnych usług, ale o zmaksymalizowanie zadowolenia klienta z efektu prac.
- Komunikacja z klientami – polega nie tylko na odpowiadaniu na zapytania (w możliwie najkrótszym czasie i w miarę kompleksowo), ale także na przypominaniu o sobie. Jeśli gromadzisz bazę klientów, to staraj się co jakiś czas wysyłać informacje o nowościach w ofercie czy szykowanych promocjach. Bardzo dobrze sprawdza się w tej roli newsletter, ale też blog firmowy.
- Dopasowanie produktu do potrzeb klienta – w wielu agencjach reklamowych oferowane są pakiety usług. To dobry kierunek, ale ważne, by pakiety nie były sztywne. Daj klientowi możliwość wybrania usług, na których naprawdę mu zależy. Jeśli chce mieć stronę typowo sprzedażową, to nie będą mu potrzebne dodatkowe funkcjonalności wpływające na wygodę jej obsługi. Jeśli klient ma ograniczony budżet miej w zanadrzu ofertę przygotowania strony na gotowym szablonie.
Klient traktowany zgodnie z tymi zasadami niemal na pewno w przyszłości wróci do Ciebie, a może nawet przyprowadzić kolejne osoby zainteresowane Twoimi usługami. Jakość produktu jest oczywiście najważniejsza, ale na zadowolenie klienta wpływają też inne parametry.
Autor wpisu:
Grzegorz WiśniewskiSoluma Interactive