Ileż to już razy oglądając ulubiony serial wznosiliście oczy ku niebu i pod nosem marudziliście, że to reklamowanie przeróżnych produktów w takich dziełkach sztuki telewizyjnej powinno się skończyć? Najwyraźniej jesteście w mniejszości. Badania pokazują bowiem, że Polacy lubią lokowanie produktów, a taki zwyczaj przeszkadza coraz mniejszej liczbie odbiorców. To podpowiedź dla agencji reklamowych?
Lokowanie produktu, czyli w miarę zręczne (różnie z tym bywa) umieszczanie przekazu reklamowego na planie serialu, filmu czy programu telewizyjnego, jest bardzo modne od kilku lat (w Polsce, bo w Stanach tę metodę wykorzystywano już w latach 80-tych ubiegłego wieku). Jednych irytuje fakt, że nasz ulubiony bohater ni z tego ni z owego łapie płatki śniadaniowe z doskonale widocznym logo producenta, a następnie zalewa je równie nachalnie reklamowanym mlekiem z pierwszego dojenia. Innych – niekoniecznie.
Raport domu mediowego MEC pokazuje, że blisko 54% polskich internautów powyżej 20. roku życia lubi tzw. product placement. Zaznaczają jednak, że w grę wchodzą jedynie przedmioty prawdziwe, które można kupić w sklepie. Wniosek płynie z tego taki, że lokowanie produktu w serialu czy innej produkcji telewizyjnej ma siłę sprzedażową i zachęca nas do sięgania do portfela. To dość logiczne – skoro nasz ulubiony bohater je te płatki, pije to mleko i jeździ tym samochodem, to ja też tak chcę.
Budujące jest to, że stajemy się bardziej świadomymi odbiorcami przekazów reklamowych. Aż 70% badanych przyznało, że rozumie, iż marki płacą za umieszczanie ich produktów w serialach. Taką świadomość częściej mają mężczyźni niż kobiety, a prawdziwymi reklamowymi detektywami okazują się być widzowie w przedziale wiekowym 30-39. Lokowanie produktu w najmniejszym stopniu dostrzegają odbiorcy 50+.
To samo badanie sprawdzało, czy product placement nas irytuje. Potwierdziło to zaledwie 35% ankietowanych, a 51% temu zaprzeczyło. Wniosek dla firm jest prosty – warto sięgać po tę formę reklamy, bo nie powoduje ona silnie negatywnych emocji u odbiorców.
W których serialach najczęściej natkniemy się na lokowanie produktu? Absolutnym liderem jest tu „Rodzinka.pl”, zwana też planem zdjęciowym sklepu Ikea. Product Placement dostrzega w tym serialu 35% badanych. Na kolejnych pozycjach znalazły się „Pierwsza miłość” Polsatu i „M jak miłość” TVP.
A Wy? Lubicie lokowanie produktów w serialach czy wręcz przeciwnie? Macie swoją top listę najbardziej skomercjalizowanych produkcji w polskiej telewizji? Zostawcie swój komentarz.
Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.