Strona internetowa, zwłaszcza firmowa, musi czemuś służyć. Przede wszystkim powinna atrakcyjnie prezentować ofertę firmy, budzić zaufanie do marki i mieć wysoką wartość informacyjną. Kluczowe jest natomiast to, aby strona zatrzymywała użytkowników na dłużej. Jeśli ci opuszczają ją po kilku sekundach, to coś tutaj ewidentnie nie gra. Wzrasta wówczas tzw. bounce rate. Wyjaśniamy, co to takiego.
Bounce rate czyli współczynnik odrzuceń, to termin funkcjonujący w kontekście analizy ruchu na stronie internetowej. Określa procent użytkowników, którzy odwiedzili witrynę i opuścili ją bez wykonania żadnej akcji – na przykład nie przeszli na kolejną podstronę, nie kliknęli w link, nie wypełnili formularza kontaktowego etc.
Przykład:
Jeśli 100 osób odwiedziło stronę, a 60 z nich od razu ją opuściło, to współczynnik odrzuceń wynosi 60% i jest bardzo wysoki.
Wysoki bounce rate nie jest dziełem przypadku czy efektem złośliwości użytkowników strony. To ważna informacja zwrotna, która sygnalizuje np. popełnienie błędów przy projektowaniu witryny czy tworzeniu treści.
Jeśli masz problem z wysokim współczynnikiem odrzuceń, to – pisząc w dużym uproszczeniu – strona nie odpowiada na potrzeby użytkowników, co utrudnia dotarcie z ofertą do grupy docelowej. Może to być spowodowane niskiej jakości treścią (nie angażuje, nudzi, jest niejasna), wolnym ładowaniem się strony, nieczytelną nawigacją czy – to bardzo częsty powód – brakiem responsywności witryny (strona nie działa poprawnie na urządzeniach mobilnych, które dziś odpowiadają za ponad 50% wizyt).
To warto wiedzieć:
W niektórych przypadkach wysoki bounce rate może być zupełnie naturalny, wynikając np. ze specyfiki witryny, która szybko przekazuje użytkownikom poszukiwane przez nich informacje. Jest to typowe dla stron typu wizytówka, na których użytkownicy szukają np. tylko adresu firmy.
Przede wszystkim trzeba ustalić przyczynę wysokiego współczynnika odrzuceń, a następnie ja usunąć. Może to wymagać optymalizacji technicznej (poprawa szybkoścj ładowania strony), ulepszenia nawigacji, stworzenia nowych, lepszych treści, zadbania o linkowanie wewnętrzne etc.
Punktem wyjścia jest zatem przeprowadzenie szczegółowego audytu strony, który możesz zlecić ekspertom agencji marketingowej Soluma Interactive.
Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.