Tarcza Finansowa Polskiego Funduszu Rozwoju w założeniu miała zahamować lawinowy wzrost bezrobocia w związku z lockdownem w drugim kwartale 2020 roku. Łącznie PFR wypłacił firmom ponad 60 miliardów złotych, ale ta kwota może być znacznie większa po uwzględnieniu złożonych już odwołań. Ze wsparcia skorzystały też firmy działające w branży marketingowej i medialnej – sektor ten jest określany przez PFR, jako „Informacja i komunikacja”. Ile pieniędzy trafiło do agencji marketingowych, domów mediowych i wydawców?
Gwoli ścisłości: branża marketingowa i medialna nie były i nadal nie są nawet w czołówce sektorów najmocniej dotkniętych skutkami kryzysu. Paradoksalnie dla wielu agencji reklamowych drugi kwartał 2020 roku był jednym z najlepszych w ich historii. Wszystko dzięki temu, że mnóstwo firm musiało błyskawicznie przestawić się na sprzedaż online i taki sam kanał komunikacji z konsumentami.
Bardzo dobrze w kryzysie poradziły sobie zatem te agencje, które już wcześniej skupiały się na projektowaniu kampanii w Internecie. One nie narzekały na brak klientów, a wręcz musiały zwiększać zatrudnienie. Na przeciwległym biegunie znalazły się natomiast firmy z branży stawiające na marketing tradycyjny, w tym outdoor czy eventy. One bardzo mocno dostały po kieszeni. Agencje eventowe do dziś mają potężne problemy i trudno jest ocenić, kiedy zaczną wychodzić na prostą (outdoor pod koniec czerwca wrócił do wyników sprzed wybuchu pandemii).
Łącznie Polski Fundusz Rozwoju wypłacił firmom z sektora marketingowego i medialnego nieco ponad 1 miliard złotych w ramach Tarczy Finansowej. Kwota ta może jednak się podwoić, jeśli PFR pozytywnie rozpatrzy złożone odwołania. Ma na to czas do połowy października.
Dodajmy również, że na największe wsparcie w ramach Tarczy Finansowej PFR mogły dotąd liczyć takie branże, jak: handel hurtowy i detaliczny, naprawa samochodów (18,6 miliarda złotych), przetwórstwo przemysłowe (12,9 miliarda złotych) oraz budownictwo (9,5 miliarda złotych).
PFR szacuje, że dzięki uruchomieniu pomocy udało się utrzymać około 2,5 miliona miejsc pracy w mikrofirmach i przedsiębiorstwach z sektora MŚP.
Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.