Posiadanie firmowej strony www wciąż nie jest w Polsce standardem. Co prawda zaczyna się to zmieniać, ale nadal sporo nam brakuje do innych krajów europejskich. Ciekawe dane na ten temat przynosi nam Urząd Statystyczny Unii Europejskiej. Jakie informacje znajdziemy w tym raporcie?
Według danych wspomnianego urzędu już około 70% polskich firma ma własną stronę internetową. Ten wynik nieco różni się od statystyk przygotowywanych cyklicznie przez GUS, według którego faktycznie firmową witrynę ma o przynajmniej kilkanaście procent mniej rodzimych przedsiębiorców. Tak czy inaczej w ostatnich 5-6 latach poczyniliśmy w tym względzie ogromny postęp, bo jeszcze przed 2013 rokiem strony nie miało ponad 50% firm.
Na tle Europy wypadamy całkiem nieźle. Urząd Statystyczny UE twierdzi, że witrynę ma 73% wszystkich przedsiębiorstw zarejestrowanych w krajach Wspólnoty. Jednocześnie urzędnicy zauważają, że zmienia się charakter tych stron. Coraz rzadziej stanowią one suchą prezentację oferty i danych kontaktowych. Przedsiębiorcy chętnie sięgają po nowoczesne rozwiązania, takie jak możliwość składania zamówień online, aplikacje na urządzenia mobilne czy wreszcie rensponsywne wersje stron.
Zdecydowanie najbardziej zaangażowanymi internetowo firmami są te zarejestrowane w Finlandii. Własną witrynę posiada 94% tamtejszych przedsiębiorców zatrudniających co najmniej 10 osób. Druga pozycja w zestawieniu przypadła Danii (92%), a trzecia Szwecji (89%). Dalsze miejsca zajmują Austria, Niemcy i Holandia, gdzie wskaźnik ten wynosi ponad 80%.
Zdecydowanie najsłabiej pod względem obecności w sieci wypadają firmy w Rumunii – własną stronę ma tylko 42% tamtejszych przedsiębiorstw. Kiepsko jest też w Bułgarii (47%) i na Łotwie (56%). Gorsze od Polski są też Portugalia, Grecja i Węgry.
Strona internetowa to nie wszystko, a Internet daje przedsiębiorcom prawie nieograniczone możliwości marketingowe. Z ich wykorzystaniem bywa jednak bardzo różnie. Dobrze widać to na przykładzie zaangażowania firm na portalach społecznościowych.
Najrzadziej korzystają z nich firmy łotewskie, francuskie i czeskie, a najczęściej przedsiębiorstwa z Malty, Holandii, Irlandii, Szwecji i Wielkiej Brytanii. Rodzime firmy znów są w środku stawki – regularne zaangażowanie się w promocję np. na Facebooku deklaruje 19% przedsiębiorców z Polski.
Warto jednak podkreślić, że są to najczęściej działania „chałupnicze” i prowadzone bardziej przy okazji. Wciąż rzadko się zdarza, aby polska firma zdecydowała się zlecić stworzenie i przeprowadzenie regularnej kampanii marketingowej z wykorzystaniem mediów społecznościowych. Nasi przedsiębiorcy (wielu europejskich też) nie widzą w tym dużego potencjału, co wynika pewnie z faktu nieznajomości dostępnych narzędzi promocyjnych.
Generalnie jednak aktywność polskich firm w sieci stale się podnosi. Daleko nam jeszcze do wyników krajów skandynawskich, ale sądząc po tempie powstawania nowych stron www może się to zmienić w przeciągu kolejnych kilku lat.
Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.