Data wpisu: 02.08.2018

Czym jest anchor text i jak go poprawnie stosować na stronie internetowej?

Tworzenie wartościowych treści na stronę internetową czy blog firmowy jest podstawą działań marketingowych w sieci. Bez tego nie masz co liczyć na zwiększenie zasięgu witryny w wyszukiwarce – i nie daj sobie wmówić, że jest inaczej. Dla Google ważne jest jednak nie tylko to, o czym traktuje tekst, ale także jego struktura. Treść, która „robi dobrze” stronie internetowej powinna być wzbogacona m.in. o linki wewnętrzne i zewnętrzne, co pozytywnie wpływa na funkcjonalność witryny i ułatwia życie czytelnikom. Aby móc prawidłowo umieszczać linki w tekstach, musisz zapoznać z terminem anchor text. Co to takiego? Już wyjaśniamy.

Anchor text to…

Po prostu fragment tekstu zamieszczonego na stronie internetowej, pod którym kryje się link odsyłający do innej strony czy podstrony serwisu. Stosowanie anchorów jest niezbędne w sytuacji, gdy zależy nam na tym, aby tekst był maksymalnie przejrzysty. To również podstawowa technika optymalizacji treści pod kątem SEO. Odnośniki ułatwiają nawigację w obrębie strony, są również wychwytywane przez roboty wyszukiwarki, co pozytywnie wpływa na ocenę tekstu i tym samym witryny.

Anchor tekst z reguły wyróżnia się na tle pozostałej części tekstu. Zwykle jest podkreślony, pogrubiony oraz oznaczony innym kolorem. Dzięki temu użytkownik może go łatwo namierzyć, najechać na niego kursorem myszki i dowiedzieć się, gdzie odsyła link.

Podstawowe rodzaje anchorów

Podczas tworzenia tekstu na stronę internetową i jego optymalizowania  stosuje się różne typy anchorów – w zależności od tego, czego wymaga dana publikacja. Mamy więc:

  • Anchory URL – najprostsze, składające się wyłącznie z wklejonego w całości lub skróconego adresu strony docelowej,
  • Anchory brandowe – tekst, pod którym kryje się link, zawiera nazwę konkretnej marki, np. promującej się firmy,
  • Anchory Zero Match – bardzo popularne, zawierające tzw. wezwanie do działania. Może to być np. „Więcej przeczytasz TUTAJ”, gdzie link kryje się pod słowem „tutaj”,
  • Anchory Exact Match – są to najbardziej pożądane i polecane anchory, ponieważ tekst zachowuje swoją naturalną strukturę. Link ukrywa się po prostu pod fragmentem treści opisującym to, co czego można się spodziewać po kliknięciu w odnośnik. Przykład: „Ten temat opisywaliśmy szerzej w jednym z naszych ostatnich artykułów.” – link znajdzie się pod „ostatnich artykułów”.

Pamiętaj o poprawnym stosowaniu anchorów

Obecnie niewskazane jest tworzenie anchorów URL, powoli odchodzi się też od zakotwiczeń brandowych. Umieszczenie linku pod naturalnym fragmentem tekstu jest najkorzystniejsze, ponieważ nie wybija czytelnika z rytmu i nie burzy struktury artykułu czy opisu produktu. Nie trzeba się przy tym martwić, że roboty Google nie odnajdą takiego linku – na pewno sobie z tym poradzą, a dodatkowo docenią stronę za publikowanie tekstów wysokiej jakości, nieprzesyconych sztucznym i nachalnym linkowaniem.


Autor wpisu:
Grzegorz WiśniewskiSoluma Interactive

Sprawdź nas!

Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.

Darmowa konsultacjaZobacz ofertę

Przewiń do góry