Data wpisu: 27.03.2018

Jak pisać teksty na stronę z myślą o użytkownikach mobilnych? Kilka kluczowych zasad

Jeśli wierzyć statystykom Google Analytics, to istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo, że czytasz ten artykuł na ekranie swojego smartfona. Udział użytkowników mobilnych w ogólnej grupie internautów rośnie w tempie kilkuset procent rocznie. Warto wyciągnąć z tego prawidłowe wnioski. Nie wystarczy już tylko mieć stronę internetową dopasowaną do wymagań smartfonów i tabletów (reponsywną lub mobilną). Trzeba także zacząć tworzyć teksty z myślą o użytkownikach mobilnych. W tym artykule dzielimy się z Tobą kilkoma najważniejszymi zasadami.

Krótkie nagłówki

Zbyt długie tytuły i śródtytuły użyte w tekście będą bardzo źle wyglądać na małych ekranach, ponieważ strona automatycznie przeniesie słowa do kolejnych wierszy. W efekcie użytkownik zobaczy np. tytuł, który zajmuje 4-5 linijek tekstu, co zdecydowanie zniechęca do dalszego czytania. Warto więc postawić na skrótowość, ale jednocześnie zadbać o atrakcyjny przekaz.

Odpowiednie formatowanie

Tekst tworzony na www z myślą o użytkownikach mobilnych musi być przygotowany w taki sposób, aby było możliwe jego łatwe skanowanie. Chodzi tutaj oczywiście o przewertowanie zawartości i wyłuskanie z niej zdań, które są szczególnie interesujące dla odbiorcy. Aby było to możliwe, niezbędne jest stosowanie pogrubień, nagłówków, wypunktowań i licznych akapitów.

O ile na ekranie komputera tekst, który zawiera 6-7-zdaniowe akapity wciąż wygląda estetycznie, o tyle na małym wyświetlaczu może sprawiać wrażenie zbyt „zbitego”. To zniechęci do czytania.

Pamiętajmy też, że użytkownicy mobilni często przeglądają treści w niezbyt komfortowych warunkach, np. w tramwaju czy autobusie, co wymusza częste odrywanie wzroku od ekranu. Krótsze akapity ułatwiają więc szybki powrót do rozpoczętego wątku.

Long tail

Jeśli tworzysz teksty zgodnie z zasadami SEO, to pamiętaj, że w przypadku urządzeń mobilnych zdecydowanie najlepiej sprawdza się metoda long tail. Używaj bardzo rozbudowanych fraz, jednocześnie wybierając te najbardziej naturalne.

Według statystyk już 20% wyszukiwani mobilnych odbywa się za pomocą głosu, co oznacza, że użytkownicy po prostu mówią wyszukiwarce, co chcą znaleźć. Używają przy tym całych zdań, często bardzo rozbudowanych. Staraj się więc wydłużać frazy i tym samym mocno je precyzować. To da Ci przewagę nad konkurencją, która skupia się na najpopularniejszych słowach kluczowych.

Pamiętaj też o tym, by unikać tzw. lania wody. Użytkownicy mobilni wyjątkowo cenią sobie konkret. Chcą otrzymać szybką, możliwie precyzyjną i przydatną informację. Sięgaj po konkretne przykłady, nie rozwlekaj niepotrzebnie tekstu.


Autor wpisu:
Grzegorz WiśniewskiSoluma Interactive

Sprawdź nas!

Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.

Darmowa konsultacjaZobacz cennik

Stosujemy pliki cookies. Jeśli nie blokujesz tych plików (samodzielnie przez ustawienia przeglądarki), to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Zobacz politykę cookies.
Przewiń do góry