Data wpisu: 18.04.2017

Kolejność wyników wyszukiwania – dlaczego czasami jest inna na różnych komputerach?

Wszystkim właścicielom stron internetowych zależy, aby to ich witryny były wyświetlane na czołowych pozycjach w wyszukiwarce Google. Okazuje się jednak, że kolejność wyświetlania nie zawsze zależy od podjętych działań z zakresu szeroko pojętego SEO. Często dochodzi do sytuacji, w której ta kolejność się zmienia na różnych komputerach. Dlaczego tak się dzieje? Poznaj najważniejsze powody.

Preferencje użytkownika

Google przez cały czas śledzi zachowania swoich użytkowników, szczególnie tych, którzy korzystają z wielu narzędzi giganta, np. poczty Gmail. Kolejność wyników wyszukiwania jest w dużej mierze uzależniona właśnie od tych zachowań, czyli preferencji użytkownika. Chodzi o to, że Google zaproponuje inną kolejność osobie interesującej się np. motoryzacją, a inną tej, która często szuka informacji na temat perfum.

Przykład:

Mężczyzna po wpisaniu frazy: „Ferrari” na pewno jako pierwsze wyniki zobaczy linki prowadzące do stron dotyczących samochodów. Jednak w przypadku kobiety mogą to być linki do stron sklepów z perfumami marki Ferrari.

Aby uniknąć takiej sytuacji należy korzystać z przeglądarki w trybie incognito i wyłączyć wszelkie usługi Google.

Wyszukiwania na frazy lokalne

Google namiętnie wykorzystuje narzędzie, jakim jest geolokalizacja, aby zwiększyć celność wyników wyszukiwania proponowanych użytkownikowi. Szczególnie widać to w przypadku wyszukiwań przez urządzenia mobilne.

Jeśli więc użytkownik A skorzysta z wyszukiwarki w Warszawie i wpisze frazę „pizzeria”, otrzyma zupełnie inne wyniki wyszukiwania niż użytkownik B przebywający akurat w Bydgoszczy i wpisujący dokładnie takie samo zapytanie.

Rada

Właśnie dlatego tak ważne jest pozycjonowanie witryny na frazy lokalne i posiadanie konta w usłudze Google Moja Firma – dotyczy to oczywiście przedsiębiorców pozyskujących klientów z rynku lokalnego.

Pliki cookies

Są integralną częścią Internetu i korzystanie ze zdecydowanej większości stron internetowych równa się temu, że użytkownik wyraża zgodę na zapisywanie ciasteczek na swoim komputerze. Owe ciasteczka to pliki służące do profilowania użytkownika. Przekazują one cenne informacje na temat naszych preferencji, historii wyszukiwania itd. Google bierze pod uwagę te dane ustalając kolejność wyników wyszukiwania na dane zapytanie dla konkretnego urządzenia.

Oczywiście jedynym sposobem na poradzenie sobie z tym zjawiskiem jest regularne usuwanie plików cookies ze swojego komputera oraz czyszczenie historii przeglądarki, jednak pomaga to na krótką metę.

Rodzaj urządzenia

Wyniki wyszukiwania mogą się diametralnie różnić w zależności od tego, z jakiego urządzenia korzystają użytkownicy. Inna lista wyświetli się osobie pracującej na komputerze stacjonarnym czy laptopie, inna tej, która przegląda sieć z poziomu smartfona czy tabletu. Jest to związane z polityką Google zakładającą premiowanie stron responsywnych, czyli poprawnie wyświetlających się na małych ekranach.

Uwaga!

Ten trend będzie rozwijany, co oznacza, że premie za responsywność będą (i już są) przyznawane także w wyszukiwarce desktopowej. Dlatego właściciele stron niedostosowanych do urządzeń mobilnych powinni jak najszybciej w to zainwestować – w przeciwnym razie będą tracić pozycje w obu wersjach wyszukiwarki.

Jak widać jest sporo powodów (kilku mniej istotnych nie wymieniliśmy), dla których wyniki wyszukiwania na tę samą frazę mogą znacznie różnić się w zależności od tego, kto i z jakiego urządzenia korzysta w danej chwili. Należy o tym pamiętać analizując skuteczność prowadzonych działań SEO.


Autor wpisu:
Grzegorz WiśniewskiSoluma Interactive

Sprawdź nas!

Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.

Darmowa konsultacjaZobacz cennik

Przewiń do góry