Niewinna zmiana, a może sygnalizacja ważnego trendu? Amerykanie wolą smartfony od telewizji

Data wpisu: 09.07.2019

Ameryka leży daleko od Polski, ale to również największy rynek reklamowy na świecie, stąd wszelkie interesujące zmiany, które na nim następują, prędzej czy później wpłyną także na realia europejskie. Kolejnym „efektem motyla” może być ziszczenie się prognozy eMarketera, który przewiduje, że w 2019 roku Amerykanie będą więcej czasu spędzać wpatrując się w ekrany smartfonów niż telewizorów. Dlaczego warto zwrócić uwagę na ten trend?

Blisko 4 godziny dziennie ze smartfonem

eMarketer wieszczy, że w 2019 roku przeciętny Amerykanin będzie korzystać ze swojego smartfona lub innego urządzenia mobilnego przez 3 godziny i 43 minuty dziennie. Dla porównania: czas spędzony przed telewizorem ma spaść do 3 godzin i 35 minut dziennie. Jeśli te przewidywania się potwierdzą, będziemy mieli do czynienia z taką sytuacją po raz pierwszy w historii.

Obecnie medium, które najbardziej angażuje mieszkańców krajów rozwiniętych, jest właśnie telewizja. To koronny argument przemawiający za tym, aby marki mocno inwestowały w reklamę w TV, płacąc za to ciężkie pieniądze (cenniki popularnych stacji są horrendalne). Pod względem wydatkowania budżetów reklamowych Internet co prawda przegonił już radio, outdoor i wydawnictwa drukowane, ale „przeskoczenie” telewizji miało mu zająć jeszcze bardzo dużo czasu.

Przewidywania dotyczące przyzwyczajeń amerykańskich konsumentów każą nam się jednak zastanowić, czy aby to nie jest najlepszy moment, by przenieść lwią część budżetów z telewizji właśnie do sieci. Największe marki z pewnością się na to nie odważą, jednak ich marketerzy nie mogą bagatelizować faktu, że to właśnie Internet jest jedynym medium, które stale zyskuje pod względem angażowania użytkowników – kosztem przede wszystkim telewizji.

Akcent na aplikacje?

Ciekawym elementem analizy eMarketera jest wskazanie, co tak naprawdę w głównej mierze angażuje amerykańskich użytkowników smartfonów i odciąga ich od klasycznej telewizji. Tak dobry wynik urządzeń mobilnych w USA jest skutkiem popularyzacji aplikacji muzycznych i streamingowych, które stanowią ciekawy kanał dystrybucji treści reklamowych.

Na drugim miejscu pod względem angażowania użytkowników smartfonów są natomiast media społecznościowe – obecnie standardowo wykorzystywane w roli platform marketingowych.

Co istotne, Amerykańscy konsumenci poświęcają „tylko” 26 minut dziennie na korzystanie z mobilnej wyszukiwarki i tym samym odwiedzanie poszczególnych stron www. Wynika z tego, że marki, które chcą jeszcze skuteczniej docierać do klientów online preferujących smartfony, powinny inwestować we własne aplikacje mobilne. To doskonałe narzędzie do nawiązania i podtrzymania kontaktu na linii konsument-marka.

Na koniec dodajmy, że zgodnie z przewidywaniami eMarketera, czas poświęcany przez Amerykanów na korzystanie z urządzeń mobilnych będzie się stale wydłużać, kosztem właśnie telewizji. Już w 2021 roku mają to być 3 godziny i 54 minuty dziennie.

Autor wpisu: Soluma Interactive, Grzegorz Wiśniewski