Data wpisu: 29.01.2021

Poznaliśmy marketingowe słowo 2020 roku

Tak jak Instytut Pantone wybiera kolor roku, tak amerykańskie stowarzyszenie Association of National Advertisers wskazuje marketingowe słowo roku. Minione miesiące były absolutnie szalone nie tylko dla naszej branży, dlatego wybór głosujących nie może dziwić. Marketingowym słowem 2020 roku zostało „pivot”, czyli w wolnym tłumaczeniu „obrót” lub „zwrot”. Jest to bezpośrednie nawiązanie do ogromnych zmian, jakie zaszły w minionym roku w sektorze reklamy, a przede wszystkim w samych agencjach marketingowych.

Trafny wybór

W głosowaniu na marketingowe słowo 2020 roku wzięło udział 279 osób zrzeszonych w ANA. „Pivot” było bezkonkurencyjne, wyraźnie wyprzedzając inne propozycje: „virtual” (wirtualny), „agility” (zwinność) oraz „resiliency” (odporność).

Trudno się nie zgodzić z tym wyborem. Nie ma chyba agencji marketingowej, która w 2020 roku nie byłaby zmuszona do błyskawicznego wprowadzenia zmian oczekiwanych przez klientów.

Pandemiczne czasy wymagają od nas ekstraordynaryjnego podejścia do reklamy

Wczesną wiosną masowo dochodziło do zamrażania budżetów reklamowych. Agencje musiały wysłać swoich pracowników na urlopy, a następnie przejść na home office, co wcale nie jest takie proste, jak mogłoby się wydawać (praca kreatywna wymaga działania zespołowego, a narzędzia do zdalnej komunikacji nie zastąpią w 100% biurowej burzy mózgów).

Jako branża w 2020 roku wykonaliśmy więc gwałtowny obrót, dostosowując się do pandemicznych realiów biznesowych, często diametralnie zmieniając opracowane wcześniej strategie komunikacji marek, którymi się opiekujemy.

Kto mógł przewidzieć, że giganci sektora handlu nagle będą musieli przenieść większą część swoich budżetów na działania marketingowe wspierające e-commerce? Czy ktokolwiek przed pandemią wyobrażał sobie, że dojdzie do odwołania imprez, koncertów, targów, a docelowo do przeniesienia ich do Internetu?

Takie sytuacje wymagały od agencji marketingowych ogromnej elastyczności i były najlepszym testem kompetencji oraz umiejętności szybkiego reagowania na kryzysy. Wybór marketingowego słowa 2020 roku jest więc jak najbardziej słuszny.

Dodajmy również, że w poprzednich latach marketingowymi słowami roku zostawały: „programmatic” w 2014, „content marketing” w 2015, „transparentność” w 2016, „sztuczna inteligencja” w 2017, „brand purpose” w 2018 i „personalizacja” w 2019.


Autor wpisu:
Grzegorz WiśniewskiSoluma Interactive

Sprawdź nas!

Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.

Darmowa konsultacjaZobacz cennik

Stosujemy pliki cookies. Jeśli nie blokujesz tych plików (samodzielnie przez ustawienia przeglądarki), to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Zobacz politykę cookies.
Przewiń do góry