Smartwriting, czyli sztuka pisania tekstów z myślą o użytkownikach mobilnych

Data wpisu: 14.02.2020

Wszystkie znaki na niebie i ziemi wskazują, że w 2020 roku liczba kupujących za pośrednictwem urządzeń mobilnych będzie większa niż klientów korzystających z desktopów. Ma to być pierwsza taka sytuacja w historii polskiego Internetu. Dalsze wzbranianie się przed inwestycją w udogodnienia dla użytkowników mobilnych jest więc kompletnie pozbawione sensu. Nie wystarczy jednak mieć tylko responsywną stronę www. Trzeba także przykładać coraz większą wagę do treści, pisanej w taki sposób, aby była przyjazna osobom przeglądającym witrynę na smartfonie. Takie techniki nazywany ogólnie smartwritingiem (inna nazwa: mobile copywriting). Kilka kluczowych zasad pisania „pod” użytkownika mobilnego wymieniamy w naszym poradniku.

Krótko!

To ważna zasada smartwritingu, która niestety wymusza, aby zanadto się nie rozpisywać. Nie oznacza to oczywiście, że tekst ma zawierać niewiele treści. Powinien być po prostu rzeczowy, „mięsisty”, konkretny. Nikt przy zdrowych zmysłach nie czyta na smartfonie długich elaboratów, bo jest to po prostu męczące. Jeśli treść musi być nieco dłuższa, by móc rzetelnie zaprezentować dany temat, trzeba przynajmniej unikać zdań wielokrotnie złożonych.

Nagłówki, nagłówki i jeszcze raz nagłówki

Nagłówek to najważniejszy element tekstu pisanego z myślą o użytkownikach mobilnych. Przeglądając treść na małym ekranie mamy jeszcze większą tendencję do jego skanowania – jeśli nie znajdzie się w nim nic, co przykuje naszą uwagę, po prostu przechodzimy dalej. Atrakcyjny nagłówek pełni funkcję kotwicy, która zatrzymuje użytkownika na chwilę – im będzie ona dłuższa, tym większa szansa, że czytający poprosi o ofertę lub dokona zakupu.

Żadnych zbitych fragmentów treści

Według sztuki smartwritingu idealny akapit powinien mieć 3-4 linijki. Mało? W zupełności wystarczy! Musimy pamiętać, że podczas przeglądania treści na smartfonie co chwilę pojawia się jakiś rozpraszacz. A to przyjdzie powiadomienie z Facebooka, a to ktoś zaczepi na Messengerze, a to wpadnie mail czy ktoś zadzwoni. Czytelnikowi byłoby bardzo trudno wrócić do tego samego miejsca, w którym przerwał, jeśli tekst jest zbity.

Formatowanie

W smartwritingu jeszcze większe znaczenie ma pilnowanie, aby tekst był atrakcyjny dla czytelnika pod względem wizualnym. Stosujemy więc liczne wypunktowania, pogrubienia, listy, tabele, wykresy, elementy graficzne, jak zdjęcia (ale zoptymalizowane, żeby ich wczytywanie przebiegało sprawnie). Dodatkowo nie wolno popełniać klasycznego błędu, jakim jest kombinowanie z „ładnymi” czcionkami. Tworząc tekst zgodny z regułami smartwritingu zawsze stosujemy czcionkę bezszeryfową.

Autor wpisu: Soluma Interactive, Grzegorz Wiśniewski