Data wpisu: 05.03.2015

Szukacie dobrego klienta wykupującego reklamy? Zgłoście się do...

Plotki o kryzysie na rynku reklamy tradycyjnej okazały się być mocno przesadzone. W ubiegłym roku wiele firm znacznie zwiększyło swoje wydatki na promocję zewnętrzną, niektóre o kilkaset procent. Jeśli zastanawiacie się, gdzie wysłać Waszą ofertę handlową, mamy dla Was kilka ciekawych propozycji.

Telewizja rządzi, but the winner is...

Opieramy się na danych cennikowych firmy Kantar Media, która policzyła wydatki na reklamę w mediach tradycyjnych, tym razem pomijając Internet. Okazuje się, że rok do roku wzrost wydatków na ten cel wyniósł średnio 3,2%. Wartość rynku to obecnie blisko 29 miliardów złotych.

Najwięcej zyskuje reklama w kinach, która pozwala nam bezkarnie spóźnić się na seans nawet kilkanaście minut. Szkoda, że nie idą za tym spadki cen biletów, ale to temat na inną dyskusję. Bardzo dobrze zaczyna sobie radzić także reklama radiowa, a sukcesywnie w otchłań zmierza prasa codzienna (bez magazynów, które też zyskują).

Liderem rynku pozostaje telewizja – wydatki na reklamę w małym okienku wyniosły w 2014 roku ponad 16 miliardów złotych, co i tak oznacza delikatny spadek. Drugie jest radio z ponad 4 miliardami wpływów, a trzecie gazety codzienne, gdzie firmy wykupują reklamy o wartości ponad miliarda sześciuset milionów złotych.

Zwycięzcą ubiegłego roku można jednak ogłosić kina. Zanotowały one aż 65% wzrost wpływów z reklam, których wartość wyniosła ponad półtora miliarda złotych. Indoor i Outdoor zanotowały delikatne wzrosty, nieźle radzą sobie także magazyny (wzrost o ponad 6%).

Kto wydaje najwięcej na reklamę w mediach tradycyjnych?

Pora na obiecanych krezusów rynku reklamy tradycyjnej. Zdecydowanie największy budżet na promocję ma Aflofarm Farmacja Polska, który w 2014 roku przeznaczył na reklamę ponad 1,2 miliarda złotych. Mocno w tym towarzystwie zaczęło się rozpychać Kino Świat, wydając ponad 660 milionów złotych. To spektakularny wynik, jeśli porównamy go do roku 2013. Kino Świat zwiększyło bowiem wydatki na reklamę o aż 287%!

Tradycyjnie głęboko do kieszeni sięgają telefonie komórkowe, a liderem tej grupy jest Orange z wydatkami na poziomie 625 milionów złotych, co jednak oznacza 8% spadek w porównaniu do roku 2013. Mniej na reklamę wydało też Ferrero Polska, ale spadek jest symboliczny – na poziomie 1,6%.

Jeśli macie wrażenie, że wciąż dowiadujecie się o promocjach Lidla, to nie macie wcale manii prześladowczej. Niemiecki potentat na rynku dyskontów zwiększył swoje wydatki na reklamę o ponad 19%, co wyraźnie widać chociażby w blokach emitowanych w telewizji. Bardzo duży wzrost, na poziomie prawie 23%, zanotowało Nestle. Tak, my też lubimy kanapki z Nutellą i mamy po nich tyyyyyle energii.

Wydatki na reklamę będą rosnąć?

W niektórych firmach i mediach – na pewno. Z pewnością wzrosty nadal będzie notować reklama kinowa, ale nie dobiją one do aż tak wysokiego poziomu, jak w ubiegłym roku. W dalszym ciągu spadać powinny natomiast wydatki na reklamę w gazetach, co nie jest zaskakujące biorąc pod uwagę politykę większości polskich tytułów i ich maksymalne skupienie na Internecie oraz reklamie mobilnej.

Jeśli chodzi o radio, to od kilku lat dźwiga się ono z głębokiego kryzysu, powstają nowe rozgłośnie (głównie sieciowe), które wchodząc w skład dużych koncernów (RMF, Eurozet, Time) powinny jeszcze lekko poprawić wyniki reklamowe.

Co z telewizją? Nie należy się raczej spodziewać jakiegoś masowego odpływu reklamodawców z tego medium, bo statystycznie reklama telewizyjna nadal odnosi największy skutek. Sytuację tę odmienić może dopiero – ale to perspektywa lat – błyskawiczny rozwój oferty telewizji internetowych i serwisów VOD, które obecnie prezentują momentami żenujący poziom. Owszem, my również niecierpliwie wypatrujemy pojawienia się w Polsce Netflixa.


Autor wpisu:
Grzegorz WiśniewskiSoluma Interactive

Sprawdź nas!

Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.

Darmowa konsultacjaZobacz ofertę

Przewiń do góry