Data wpisu: 14.09.2021

Wysokie koszty kampanii #SzczepimySię. Kto zarobił na niej najwięcej?

W grudniu 2020 roku w Polsce ruszyła kampania medialna promująca szczepienia przeciwko COVID-19. Jej kulminacja przypadła na okres od stycznia do marca. Rząd wykupił ekspozycję w mediach (nie tylko głównego nurtu), aby spopularyzować szczepienia oraz dotrzeć z informacją o możliwości przyjęcia bezpłatnej wakcyny zwłaszcza do osób starszych. Kampania okazała się dość kosztowna, ale kontrowersje budzi to, że płatne emisje spotów i innych materiałów reklamowych wykupiono w mediach kojarzonych z dość łagodnym obchodzeniem się z obecną ekipą rządzącą.

Rekordzistą Grupa RMF

To właśnie ten wydawca, właściciel najpopularniejszej w Polsce sieci stacji radiowych, zarobił najwięcej na #SzczepimySię. Grupa RMF tylko w pierwszej fazie kampanii otrzymała zamówienie na czas antenowy i przestrzeń reklamową o wartości 3 milionów złotych.

Rząd sporo wydał także w innych mediach. Kolejne miejsca na liście zajmują:

  • Telewizja Polsat – nieco ponad 2,5 miliona złotych,
  • Telewizja Polska – około 1,7 miliona złotych,
  • Polskie Radio – 1,5 miliona złotych,
  • Spółka Time (Grupa ZPR Media) – 1,3 miliona złotych.

Mniejsze kwoty na kampanię trafiły do takich podmiotów medialnych, jak Lux Veritatis (m.in. Telewizja Trwam), Telewizja Republika czy Wirtualna Polska.

Znów kasa „dla swoich”?

Jest zupełnie jasne, że wykupienie kampanii reklamowej w mediach kosztuje – nawet jeśli klientem jest rząd, a przedmiot promocji ma tak wielkie znaczenie społeczne, jak szczepionki przeciwko COVID-19. Zaskakuje natomiast to, że środki zostały przeznaczone na reklamę w tylko wybranych mediach (fakt, że mających spory zasięg), natomiast kompletnie pominięto podmioty jawnie niesprzyjające obecnej władzy (ale to chyba domena każdego rządu).

Sprawę nagłośnił Bartosz Węglarczyk z Onetu. Według jego relacji portal otrzymał zapytanie ze strony rządowej o możliwość włączenia się w promocję kampanii #SzczepimySię. Onet się zgodził, jednak zrobił to nieodpłatnie, podobnie jak setki innych portali na bieżąco informujących o szczegółach programu szczepień. 


Autor wpisu:
Grzegorz WiśniewskiSoluma Interactive

Sprawdź nas!

Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.

Darmowa konsultacjaZobacz cennik

Przewiń do góry