Sztuczna inteligencja to żadna inteligencja. Modele LLM generują treści w oparciu o zaimplementowane informacje, na podstawie innych stworzonych w przeszłości tekstów, często niestety pozwalając sobie na tzw. halucynowanie. Chodzi o to, że AI ma tendencję do zmyślania informacji, byle tylko jak najlepiej odpowiedzieć na zapytanie użytkownika i uwiarygodnić swoją wypowiedź. Trzeba na to bardzo uważać przy korzystaniu z narzędzi AI np. do tworzenia artykułów na blog firmowy czy wpisów do social media. Jak unikać halucynacji AI? Oto kilka prostych wskazówek.
Zawsze sprawdzaj tekst przed publikacją
AI niestety rozleniwia i wiele osób, które wcześniej korzystały z tych narzędzi tylko w ramach wsparcia swojej pracy, na pewnym etapie zaczyna się nimi wyręczać. Publikowanie tekstu wygenerowanego przez AI bez weryfikacji jest bardzo ryzykowne i może mocno uderzyć w wizerunek marki, podważając jej eksperckość.
Stąd kluczowe jest, aby przed publikacją artykułu od AI dokładnie go przeczytać, zwracając uwagę nie tylko na styl wypowiedzi, ale także potencjalne błędy, niedomówienia czy ewidentne kłamstwa.
Wnikliwie kontroluj dane i możliwe do zweryfikowania informacje
Można łatwo ulec wrażeniu, że AI jest genialne i wynajduje takie informacje, jakie trudno byłoby wyszukać na własną rękę. To imponujące, gdy w ciągu chwili otrzymujemy rozbudowany artykuł, zawierający mnóstwo wyglądających wiarygodnie danych, szczegółowych informacji czy merytorycznych sformułowań.
Nie należy natomiast ślepo ufać AI. Wszystkie nowe dla Ciebie informacje podane przez model LLM muszą zostać wnikliwie zweryfikowane, choćby poprzez research w wyszukiwarce Google.
Podaj AI wiarygodne źródła
Jeśli dysponujesz jakimiś uczciwymi źródłami informacji, które mogą być przydatne przy generowaniu treści przez AI, to koniecznie z nich skorzystaj. Możesz np. wkleić fragment raportu czy załączyć dokument z wiarygodnymi danymi, zaznaczając jednocześnie (już w tzw. prompcie, czyli poleceniu dla AI), aby model LLM nie plagiatował treści i nie kopiował całych fragmentów czyjejś pracy.
Na koniec zawsze warto jeszcze raz skontrolować, czy sztuczna inteligencja nie pozwoliła sobie na halucynację i plagiat, zdanie po zdaniu sprawdzając wygenerowany tekst pod kątem poprawności i unikalności językowej.
Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.