Data wpisu: 15.05.2020

Kiedy portal przestaje przynosić dochody… Co może być przyczyną?

Odpływ reklamodawców, będący naturalną konsekwencją spadku liczby odwiedzin, jest bardzo poważnym problemem dla właściciela portalu internetowego. W końcu mówimy tutaj o biznesie, który powinien być – choćby w minimalnym stopniu – dochodowy, a przynajmniej nie przynosić strat. Najgorszy jest scenariusz, w którym wcześniej zyskowny portal internetowy nagle, z kwartału na kwartał, przestaje zarabiać. Jakie mogą być tego przyczyny?

Spadek jakości contentu

Wypada zacząć właśnie od analizy tego, co jest fundamentem portalu internetowego, czyli od treści – zarówno pisanych, jak i graficznych. Z jakiegoś powodu portal przyciągnął mnóstwo odwiedzających i tym samym reklamodawców. Skoro teraz wydawca obserwuje ich odpływ, to powinien wziąć pod uwagę, że prawdopodobnie treści tworzone i publikowane na portalu przestały być odbierane pozytywnie przez czytelników. Najczęściej jest to efekt cięć w redakcji, co tylko pokazuje, jak dużym błędem jest oszczędzanie na treściach.

Jeśli jakość contentu pozostała wysoka, to warto wziąć pod uwagę możliwą zmianę profilu portalu. Być może czytelnicy przestali utożsamiać się z tezami publikowanymi na stronie, przez co odeszli do konkurencji? Może portal dawniej podejmował kontrowersyjne tematy i nie bał się wkładać kija w mrowisko, a teraz tylko odcina kupony od dawnej popularności?

Słaba widoczność w Google

Na to powinni uważać wydawcy nawet bardzo popularnych portali internetowych, ponieważ w sieci granica między wielkimi zasięgami a byciem zapomnianym jest bardzo cienka. Całkiem prawdopodobny jest scenariusz, że po zmianach w algorytmie wyszukiwania, pozycja portalu w Google mocno się pogorszyła. Bez zmiany strategii SEO ciężko będzie odrobić te straty, dlatego trzeba reagować szybko.

Konkurencja

Oczywiście trzeba wziąć pod uwagę to, że na rynku mogły się pojawić portale o podobnym profilu, ale lepiej zarządzane, mające lepszych redaktorów, mocniej doinwestowane i tym samym bardziej atrakcyjne dla czytelników oraz reklamodawców. Jeśli wydawca od dawna nie robił analizy rynku, to może nawet nie zdawać sobie sprawy, jak ciasno zrobiło się w jego branży w ostatnich miesiącach.

Przesadzenie z reklamami

To nie jest oczywiście żadna żelazna zasada, jednak obserwując rynek portali internetowych można dostrzec pewną prawidłowość. Te portale, które w pewnym momencie zaczynają przesadzać z tzw. monetyzacją treści, stopniowo tracą czytelników i reklamodawców. Warto zatem zachować balans pomiędzy wartościami merytorycznymi a celami biznesowymi.


Autor wpisu:
Grzegorz WiśniewskiSoluma Interactive

Sprawdź nas!

Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.

Darmowa konsultacjaZobacz cennik

Stosujemy pliki cookies. Jeśli nie blokujesz tych plików (samodzielnie przez ustawienia przeglądarki), to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Zobacz politykę cookies.
Przewiń do góry