Odpływ reklamodawców, będący naturalną konsekwencją spadku liczby odwiedzin, jest bardzo poważnym problemem dla właściciela portalu internetowego. W końcu mówimy tutaj o biznesie, który powinien być – choćby w minimalnym stopniu – dochodowy, a przynajmniej nie przynosić strat. Najgorszy jest scenariusz, w którym wcześniej zyskowny portal internetowy nagle, z kwartału na kwartał, przestaje zarabiać. Jakie mogą być tego przyczyny?
Wypada zacząć właśnie od analizy tego, co jest fundamentem portalu internetowego, czyli od treści – zarówno pisanych, jak i graficznych. Z jakiegoś powodu portal przyciągnął mnóstwo odwiedzających i tym samym reklamodawców. Skoro teraz wydawca obserwuje ich odpływ, to powinien wziąć pod uwagę, że prawdopodobnie treści tworzone i publikowane na portalu przestały być odbierane pozytywnie przez czytelników. Najczęściej jest to efekt cięć w redakcji, co tylko pokazuje, jak dużym błędem jest oszczędzanie na treściach.
Jeśli jakość contentu pozostała wysoka, to warto wziąć pod uwagę możliwą zmianę profilu portalu. Być może czytelnicy przestali utożsamiać się z tezami publikowanymi na stronie, przez co odeszli do konkurencji? Może portal dawniej podejmował kontrowersyjne tematy i nie bał się wkładać kija w mrowisko, a teraz tylko odcina kupony od dawnej popularności?
Na to powinni uważać wydawcy nawet bardzo popularnych portali internetowych, ponieważ w sieci granica między wielkimi zasięgami a byciem zapomnianym jest bardzo cienka. Całkiem prawdopodobny jest scenariusz, że po zmianach w algorytmie wyszukiwania, pozycja portalu w Google mocno się pogorszyła. Bez zmiany strategii SEO ciężko będzie odrobić te straty, dlatego trzeba reagować szybko.
Oczywiście trzeba wziąć pod uwagę to, że na rynku mogły się pojawić portale o podobnym profilu, ale lepiej zarządzane, mające lepszych redaktorów, mocniej doinwestowane i tym samym bardziej atrakcyjne dla czytelników oraz reklamodawców. Jeśli wydawca od dawna nie robił analizy rynku, to może nawet nie zdawać sobie sprawy, jak ciasno zrobiło się w jego branży w ostatnich miesiącach.
To nie jest oczywiście żadna żelazna zasada, jednak obserwując rynek portali internetowych można dostrzec pewną prawidłowość. Te portale, które w pewnym momencie zaczynają przesadzać z tzw. monetyzacją treści, stopniowo tracą czytelników i reklamodawców. Warto zatem zachować balans pomiędzy wartościami merytorycznymi a celami biznesowymi.
Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.