Czy inwestycja w profesjonalną stronę internetową w ogóle się opłaca?

Data wpisu: 06.03.2019

Nikt nie decyduje się na prowadzenie biznesu całkowicie pro bono. Firmę zakłada się po to, aby na niej zarabiać – najlepiej znacznie więcej niż na etacie. Zarobek będzie tym większy, im mocniej przedsiębiorca zetnie koszty działalności. To normalne, że przed wydaniem choćby złotówki każdy odpowiedzialny właściciel firmy analizuje, czy ta inwestycja mu się opłaci. Dokładnie tak samo jest ze stroną internetową. Koszt produkcji profesjonalnej witryny nie jest mały, zwłaszcza z punktu widzenia drobnych, początkujących przedsiębiorców. Czy zatem taki wydatek można uznać za opłacalny? Zdecydowanie tak. W tym artykule przytaczamy konkretne argumenty, które powinny Cię do tego przekonać.

Jednorazowa inwestycja

Choć strony internetowej nie powinno się traktować w kategoriach klasycznej reklamy (ważniejsze są tutaj kwestie wizerunkowe), to jednak tworzy się ją również po to, aby wypromować ofertę firmy w sieci. Profesjonalna witryna nie dość, że daje gwarancję wywołania pozytywnych emocji u potencjalnego klienta, to jeszcze zapewnia przedsiębiorcy reklamę przez cały okres jej aktywności.

Spójrzmy na to pod kątem czysto finansowym. Załóżmy, że otrzymałeś ofertę stworzenia strony internetowej dla Twojej firmy za 5000 złotych brutto. Wydaje się, że to sporo, ale jeśli uwzględnimy, że strona w dokładnie takiej formie będzie aktywna w sieci przez 5 lat, to okaże się, że roczny koszt skutecznej promocji biznesu zamknie się w kwocie 1000 złotych brutto. To nieco ponad 80 złotych miesięcznie, a więc śmiesznie mało.

Rada

Dlaczego wspominamy o 5-letnim okresie aktywności? Ponieważ z doświadczenia wiemy, że właśnie po około 5 latach każda strona wymaga zaawansowanego redesignu, co oczywiście będzie się wiązać z kolejnym kosztem.

Nie ma żadnej formy reklamy, która przyniosłaby Ci równie dobre efekty za 80 złotych miesięcznie. W tym kontekście zainwestowanie przykładowych 5000 złotych w profesjonalną witrynę nie jest już tak absurdalne, jak być może przed chwilą Ci się wydawało.

Oczywiście utrzymanie strony internetowej wiąże się z dodatkowymi wydatkami na serwer i domenę oraz ewentualny nadzór techniczny, jednak są to relatywnie niskie koszty. Nawet jeśli uwzględnimy je w bilansie, to i tak okaże się, że profesjonalna strona internetowa jest zdecydowanie najtańszym narzędziem kreowania wiarygodnego, atrakcyjnego wizerunku przedsiębiorstwa w sieci.

Promocja w systemie 24/7

Posiadanie profesjonalnej strony internetowej jest opłacalne również z tego powodu, że nie ma innego sposobu na nieprzerwane prezentowanie swojej oferty potencjalnym klientom. Mając atrakcyjną stronę możesz więc mieć pewność, że pracuje ona na rzecz wizerunku Twojego biznesu w systemie 24/7, przez okrągły rok.

Nie ma znaczenia, o której godzinie i w jakim dniu tygodnia klient odwiedzi witrynę. Zawsze znajdzie na niej wartościowe informacje, co może go przekonać do skorzystania z oferty.

Pisząc obrazowo: strona internetowa to taki wirtualny przedstawiciel handlowy Twojej firmy. Z tą różnicą, że „obsługuje” klientów przez całą dobę, nie bierze chorobowego i urlopów, nie dotyka go wypalenie zawodowe, nie wykrada tajemnic handlowych i nie kombinuje, jak przejść do konkurencji. Trudno o lepszego sprzedawcę, prawda?

Strona internetowa przyniesie Ci konkretne oszczędności

Opłacalność jakiejkolwiek inwestycji należy rozpatrywać pod kątem potencjalnych zysków. W przypadku strony internetowej zyskujesz nie tylko skuteczne narzędzie promocji, ale też czas i pieniądze. Jak to możliwe? Już wyjaśniamy.

Dzięki stronie internetowej, która jest wypełniona wartościową treścią, szczegółowo prezentuje ofertę i odpowiada na podstawowe pytania użytkowników, zaoszczędzisz mnóstwo czasu na bezpośredniej obsłudze klienta. Być może obecnie wygląda to w Twojej firmie mniej więcej tak:

Dzwoni klient i pyta: a ile to kosztuje, a dlaczego tak drogo, a na kiedy będzie gotowe, a czy robiliście już coś takiego, a czy macie referencje, a czy wystawiacie fakturę itd. Na dłuższą metę jest to strasznie irytujące, ale dociekliwość to oczywisty przywilej każdego klienta. Jeśli zainwestujesz w profesjonalną stronę internetową, na której klient znajdzie odpowiedzi na wszystkie te pytania, to proces od momentu zapoznania się z marką do dokonania zakupu zostanie znacznie skrócony.

Ponadto dzięki szczegółowej prezentacji oferty uda Ci się „odsiać” klientów, których zwyczajnie nie stać na Twoje usługi lub też szukają oni czegoś zupełnie innego. Tym samym nie będziesz tracić czasu na przygotowywanie ofert bez odzewu.

Strona internetowa pozwoli Ci również zarobić więcej pieniędzy. Wszystko dzięki temu, że oferta online nie ma żadnych granic, trafia do klientów bez względu na ich miejsce zamieszkania czy nawet język, jakim się posługują (w końcu są dziś aplikacje tłumaczeniowe online). Istnieje spore prawdopodobieństwo, że Twoje usługi zainteresują klienta z drugiego końca Polski czy z zagranicy – obaj na pewno nie dowiedzieliby się o istnieniu Twojej firmy, gdyby nie strona internetowa.

To najbardziej opłacalna inwestycja marketingowa

Przedsiębiorcy dopiero rozwijający swoje firmy zawsze starają się maksymalnie ograniczać wydatki, co jest zupełnie zrozumiałe. Jednak oszczędzanie na elementach, które mają decydujący wpływ na powodzenie biznesu, to typowy przykład krótkowzroczności. Jeśli odkładasz zlecenie produkcji strony internetowej „na lepsze czasy”, to musisz się liczyć z tym, że mogą one nigdy nie nadejść.

Założenie firmy to łatwizna. Znacznie trudniej jest pozyskać pierwsze zlecenia i wywalczyć sobie miejsce na mocno konkurencyjnym rynku. Rezygnując z narzędzia, które Ci to umożliwi, już na starcie stawiasz się na przegranej pozycji. A to, w przeciwieństwie do zainwestowania w stronę internetową, na pewno Ci się nie opłaci.

Autor wpisu: Soluma Interactive, Grzegorz Wiśniewski