Data wpisu: 12.02.2018

Jak zaprojektować stronę z błędem 404, aby problem zamienić w korzyść?

Błąd 404 to jeden z najczęściej pojawiających się komunikatów informujących użytkownika, że na odwiedzanej przez niego stronie jest jakiś problem. To może zdarzyć się zawsze i nie ma tutaj znaczenia, czy właścicielem strony jest Jan Kowalski, czy globalna korporacja. Ważne jest, aby w takiej sytuacji odwrócić kota ogonem i nie dać użytkownikowi do zrozumienia, że trafił na amatorów, od których lepiej jest trzymać się z daleka. Od dłuższego czasu obowiązuje moda na tworzenie atrakcyjnych projektów stron z błędem 404. To pozwala zamienić poważny problem w korzyść.

Skąd się bierze błąd 404?

Strony internetowe stale się zmieniają, właściciele przenoszą treści, rezygnują z niektórych działów i w takiej sytuacji użytkownik może zostać „poczęstowany” wyświetleniem błędu 404. Oznacza on niedostępność szukanych zasobów na serwerze. Załóżmy, że firma X oferowała kiedyś sprzedaż batonów energetycznych i była im poświęcona osobna podstrona. Po latach batonów nie ma już w ofercie – podstrona została więc zlikwidowana. Jeśli użytkownik trafi na link do takiej podstrony, to po kliknięciu wyświetli mu się komunikat z kodem błędu 404.

Z przyczyn wizerunkowych jest to oczywiście problem. W idealnym układzie firma powinna zadbać o ustawienie przekierowania z nieistniejącej podstrony na aktywną część witryny, np. na stronę główną. Nie nad wszystkim da się jednak zapanować. Dlatego właśnie projektuje się ciekawe i atrakcyjne dla użytkowników strony błędu 404.

Wyjaśnij użytkownikowi, co poszło nie tak

Najgorszy jest brak informacji. Nie wszyscy są biegłymi użytkownikami Internetu, dlatego użytkownik może pomyśleć, że np. ma problemy z dostępem do sieci. W najgorszym przypadku uzna, że firma już nie istnieje i opuści stronę. Nie wolno do tego doprowadzić!

Strona z komunikatem 404 musi zostać zaprojektowana w taki sposób, aby wyjaśniała użytkownikowi powód błędu. Warto wymienić możliwe przyczyny, np. przeniesienie zasobów czy prowadzenie prac nad nową szatą graficzną.

Nie zostawiaj użytkownika z problemem

Nawigacja na www to podstawa. Na stronie z kodem błędu 404 warto więc umieścić link lub kilka linków, dzięki którym użytkownik łatwo przeniesie się na aktywną część serwisu. Najlepiej użyć do tego przycisku CTA. Dzięki temu użytkownik nie straci do reszty ochoty, by zapoznać się z treścią strony.

Bardzo dobrym rozwiązaniem będzie też umieszczenie na stronie błędu 404 wyszukiwarki, dzięki której użytkownik może samodzielnie znaleźć w zasobach witryny to, co jest mu potrzebne.

Humor zawsze działa

Świetnym rozwiązaniem, które stosuje wiele marek, jest obracanie sytuacji w żart. Warto postawić na jakiś humorystyczny komunikat, np. (za Google): „Kurza twarz!”, dodatkowo okraszony śmiesznym obrazkiem czy zdjęciem. To pozwoli rozładować napięcie, jakie na pewno pojawi się u użytkownika, który chciał szybko zdobyć informację, ale nie może tego zrobić.

Pozwól użytkownikowi poczuć, że jest potrzebny

Wiele firm na stronie błędu 404 umieszcza przycisk, dzięki któremu użytkownik ma możliwość zgłoszenia, że witryna nie działa. Jest to ciekawy zabieg socjotechniczny. Odwracamy bowiem uwagę od problemu, dając jednocześnie użytkownikowi do zrozumienia, że może nam w czymś pomóc.

Przeprosiny zawsze są na miejscu

Użytkownik, który trafi na błąd 404, ma prawo poczuć się zirytowany. W przypadku sklepu internetowego może to oznaczać natychmiastową rezygnację ze zrobienia zakupów. Aby zminimalizować ryzyko wystąpienia takiej sytuacji, warto przeprosić użytkownika i dać mu drobny prezent. Może to być np. kod rabatowy czy choćby informacja o super promocji na jakiś przedmiot. To zmotywuje użytkownika do kontynuowania wizyty w sklepie.

Najgorszą możliwą opcją jest natomiast uraczenie użytkowników smutnym komunikatem o błędzie, który wyłącznie odstrasza i zapala lampkę ostrzegawczą z hasłem: „Uwaga, ta firma jest niewiarygodna, lepiej nie mieć z nią nic wspólnego.”


Autor wpisu:
Grzegorz WiśniewskiSoluma Interactive

Sprawdź nas!

Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.

Darmowa konsultacjaZobacz cennik

Stosujemy pliki cookies. Jeśli nie blokujesz tych plików (samodzielnie przez ustawienia przeglądarki), to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Zobacz politykę cookies.
Przewiń do góry