Projektowanie strony internetowej wymaga wiedzy i umiejętności. Brzmi banalnie? Jednak taka jest prawda, na co dowodów w sieci – w postaci naprawdę kiepskich stron – nie brakuje. Grafik musi ściśle współpracować z programistą, aby osiągnąć nie tylko dobry efekt estetyczny, ale przede wszystkim praktyczny. Strona pozbawiona funkcjonalności nie przyciągnie użytkowników, a nawet jeśli, to spowoduje ich szybką ucieczkę. Dlatego projektując witrynę musimy pamiętać o 5 podstawowych zasadach idealnej nawigacji.
Nie myśl, że wszyscy są tak biegli w posługiwaniu się myszką, jak Ty – programista i grafiką muszą się powstrzymać od tworzenia serwisu zgodnie z własnymi oczekiwaniami. To, że oni świetnie radzą sobie w przestrzeni Internetu nie oznacza, że równie dobrzy są w tym użytkownicy strony klienta. Ma być prosto, ale nie prostacko.
Jeśli coś jest klikalne, to niech będzie w całości – to częsty błąd spotykany na stronach, który wynika ze złego projektowania. Wszystkie elementy klikalne na stronie muszą być klikalne w łatwy sposób. Jeśli projektujemy menu, to użytkownik musi przejść do podstron po kliknięciu nie tylko tekstu, ale też pola wokół niego. Elementy, na których klikaniu najbardziej nam zależy, muszą być odpowiednio duże.
Ukrywaj to, co prowadzi do niepożądanych akcji – znacie te okropne krzyżyki, które mają zamykać wyświetlającą się reklamę, a które jest bardzo trudno zlokalizować? To oczywiście efekt zamierzony, wynikający bezpośrednio z tej zasady nawigacji. Odwrotnie do poprzedniego punktu należy projektować stronę w taki sposób, aby użytkownicy zostali zniechęceni do jej opuszczania lub podejmowania innej niepożądanej akcji. Jeśli np. prowadzimy newsletter, to przycisk akceptujący zapisanie się do niego musi być odpowiednio duży, a ten związany z odmową – mniejszy.
Łatwość odnalezienia kluczowych elementów – najważniejsze obszary strony muszą być zaprojektowane w taki sposób, aby łatwo można było je odnaleźć. W przypadku strony firmowej na pewno będzie to oferta i kontakt lub też formularz kontaktowy. Jeśli projektujemy sklep www, to prowadzimy użytkownika do produktów, na których sprzedaży najbardziej nam zależy, np. umieszczając okno z nimi na stronie głównej.
Łatwy powrót do strony głównej – każdy użytkownik będzie automatycznie próbował wrócić do strony głównej klikając w logo firmy. I tak właśnie należy tę funkcjonalność zaprojektować! Osiągamy dwa efekty: dbamy o łatwą nawigację oraz utrwalamy obraz logo w umysłach klientów.
Prawidłowa nawigacja na stronie www jest absolutnie kluczowa dla powodzenia witryny i to od niej w praktyce rozpoczynają się pracę nad założeniem strony internetowej. Doświadczone studio graficzne we współpracy z utalentowanym programistą potrafi tak zaprojektować stronę, aby była ona wzorem funkcjonalności i estetyki. Ta druga nigdy nie powinna przysłaniać tej pierwszej.
Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.