Data wpisu: 01.10.2021

Nawigacja na stronie internetowej – najważniejsze zasady

Czy wiesz, że Twoja firmowa strona internetowa jest traktowana przez użytkowników wyłącznie w kategorii narzędzia? Używają jej, aby zdobyć potrzebne im informacje – nic więcej. Jeśli im tego nie zapewnisz, to szybko pójdą do konkurencji i już nigdy do Ciebie nie wrócą. Dlatego szalenie ważnym etapem tworzenia strony internetowej jest zadbanie o nawigację. W naszym poradniku omawiamy najważniejsze zasady jej ustalania.

Proste menu

Praktyka pokazuje, że nadmierne kombinowanie przy tworzeniu stron internetowych zawsze źle się kończy. Nie mylmy kreatywności i innowacyjności z wprowadzaniem chaosu. Skoro od wielu lat użytkownicy stron są przyzwyczajeni do obecności menu, to trzeba je zastosować. Ważne, aby menu było umieszczone w takim miejscu, w jakim spodziewa się je znaleźć użytkownik – najczęściej będzie to prawy górny lub lewy górny róg. Gorzej sprawdza się menu umieszczone z boku strony.

Pamiętaj!

Obecnie wymagane jest projektowanie stron responsywnych, czyli poprawnie wyświetlających się na urządzeniach mobilnych. Tutaj menu przybiera formę tzw. hamburgera, czyli trzech poziomych kresek.

Link powrotny do strony głównej

To kolejny niezbędny element nawigacji strony internetowej. Każdy użytkownik spodziewa się, że po kliknięciu w logo marki od razu wróci na stronę główną – nie wyprowadzaj go z błędu. Brak linku powrotnego do strony startowej jest poważnym błędem przeciwko UX witryny. Jeśli natomiast budujesz stronę jednoekranową, bez osobnych zakładek, to link umożliwiający natychmiastowy powrót na górę witryny umieszczamy jeszcze w stopce.

Nie przesadzaj z liczbą linków w menu

Firmy, które oferują wiele usług i produktów bardzo często mają problem z tym, aby pomieścić je wszystkie w menu (jeśli tworzą dla nich osobne zakładki). Na pewno nie powinno się tego robić w taki sposób, że po rozwinięciu menu lista linków sięga aż do dołu ekranu – jest to nieczytelne i utrudnia użytkownikowi podjęcie decyzji o wyborze konkretnej zakładki.

W menu umieszczamy do 4-5 linków. Resztę ukrywamy np. poprzez dodanie linku „Zobacz więcej” lub „Pozostałe usługi” – wówczas otworzy się zakładka z ekranem, na którym użytkownik może już dużo wygodniej zapoznać się z całą ofertą firmy.

Proste nazwy

Na koniec jeszcze jedna ważna wskazówka. Chodzi o stosowane nazewnictwo. Rozumiemy, że chcesz się wyróżnić na tle konkurencji i pokazać klientom, że Twoja marka jest bardzo kreatywna, ale trzeba w tym zachować umiar. Pamiętaj o tym, o czym napisaliśmy we wstępie – strona jest narzędziem. Użytkownik chce znaleźć w menu zakładkę „Kontakt”, a niekoniecznie „W czym możemy Ci pomóc?” – ta druga opcja jest dla niego nieczytelna. Stosuj więc proste, sprawdzone i zrozumiałe nazewnictwo, bo to podstawa prawidłowej nawigacji na stronie internetowej.


Autor wpisu:
Grzegorz WiśniewskiSoluma Interactive

Sprawdź nas!

Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.

Darmowa konsultacjaZobacz cennik

Przewiń do góry