Data wpisu: 15.11.2021

Testy A/B – na czym to polega?

Wciąż można się spotkać z opinią, że marketing w dużej mierze jest oparty na „nosie”, a podejmowane działania nie bazują na twardych faktach, tylko domysłach, ewentualnie doświadczeniu, przewidywaniach. Nie jest to oczywiście prawda, ponieważ dysponujemy całym arsenałem narzędzi pozwalających ocenić skuteczność danej strategii – wystarczy tylko po nie sięgnąć.

Dobrym przykładem będą tutaj testy A/B, które przeprowadza się przede wszystkim na etapie projektowania nowej strony internetowejpodstawy marketingu każdej firmy. Na czym polegają takie testy? Czego można się dzięki nim dowiedzieć? Zapraszamy do lektury naszego artykułu.

Co to są testy A/B?

Testy A/B zostały opracowane przez firmę Google, która już w 2000 roku zaczęła wykorzystywać metodę porównywania ze sobą dwóch różnych wersji strony, wszelkiego rodzaju narzędzi etc. Między innymi dzięki wdrożeniu testów rozwiązania Google uchodzą dziś za wzór funkcjonalności i są stosowane globalnie.

Testy A/B to absolutna podstawa na etapie projektowania autorskiej strony internetowej. Przeprowadza je każda szanująca się agencja interaktywna, o ile oczywiście klient za to zapłacił – testy są czasochłonne, wymagają zaangażowania w nie wielu osób, stąd nigdy nie jest to usługa darmowa.

Testy A/B to nic innego, jak porównywanie ze sobą dwóch wersji strony, najczęściej zgodnie ze schematem:

  • Wersja A – aktualna strona internetowa.
  • Wersja B – nowa strona internetowa.

Trzeba przy tym zaznaczyć, że testy A/B przeprowadza się nie tylko na etapie projektowania zupełnie nowej strony www, ale też delikatnego redesignu aktualnego serwisu. Przykładowo: chcemy zmienić umiejscowienie przycisków CTA oraz ich kolorystykę. Dokonujemy takiej zmiany i na bieżąco sprawdzamy, jak zareagowali na nią użytkownicy – właśnie poprzez testy A/B.

Po co przeprowadza się testy A/B?

W dużym skrócie: po to, aby strona internetowa spełniała oczekiwania jej użytkowników, była dla nich atrakcyjna i wygodna w obsłudze, a tym samym stanowiła skuteczne narzędzie sprzedaży.

Już dawno minęły czasy, kiedy strony projektowało się „na czuja”, skupiając się na estetyce, a bagatelizując funkcjonalność. Dziś musimy zadbać o oba te elementy, aby przykuć uwagę odwiedzającego, zatrzymać go na stronie i zachęcić do wykonania jakiejś akcji – na przykład wysłania formularza kontaktowego czy wrzucenia produktu do koszyka.

Dzięki testom A/B możemy ocenić, która wersja strony lepiej spełnia funkcję sprzedażową i wizerunkową. Na bieżąco sprawdzamy, czy np. umieszczenie przycisku w górnej części strony powoduje zwiększenie częstości jego klikania, czy może jednak skuteczniejsze jest umiejscowienie przycisku pośrodku ekranu lub u dołu strony.

Testy A/B pozwalają nam zebrać szereg bardzo cennych informacji oraz zaprojektować stronę zgodnie z rzeczywistymi oczekiwaniami jej przyszłych użytkowników, czyli potencjalnych klientów firmy, dla której strona jest wykonywana.

Poniżej znajdziesz przykłady elementów strony internetowej, które zawsze podlegają testom A/B:

  • Wszelkie przyciski – kolorystyka, umiejscowienie, hasło;
  • Nagłówek strony – czyli hasło główne, na ile angażuje użytkowników i zatrzymuje ich na stronie;
  • Układ menu strony – czy użytkownicy mogą łatwo znaleźć interesujące ich sekcje;
  • Teksty – czy są angażujące, czy zachęcają do kontaktu/zakupu;
  • Kolorystyka – czy nie zniechęca do przeglądania strony, czy powoduje, że użytkownicy spędzają na niej więcej czasu;
  • Wszelkie elementy graficzne, na czele ze zdjęciami – czy dobrze korespondują z tematem strony, czy budują zaufanie do marki przedsiębiorstwa;

Testować można jednak w zasadzie wszystko. Przykładowo: projektując nową wersję sklepu internetowego warto sprawdzić, czy opisy produktów mają wartość sprzedażową, czy cennik spełnia oczekiwania kupujących, czy warunki dostawy i płatności są dla nich atrakcyjne, czy ścieżka zakupowa jest krótka i przejrzysta etc.

Jak przeprowadza się testy A/B?

Aby zrozumieć, na czym dokładnie polega ten proces, najlepiej będzie posłużyć się konkretnym przykładem. Załóżmy, że chcemy sprawdzić, czy zmiana hasła na przycisku CTA przyniesie spodziewane efekty i zwiększy liczbę konwersji.

Obecnie przycisk zawiera hasło „Zapytaj o szczegóły”. Jest to wersja A.

W nowej wersji ma znaleźć się hasło „Darmowa konsultacja”. Jest to wersja B.

Jeśli w trakcie testów okaże się, że przy takiej samej liczbie wejść na stronę w przycisk kliknęło o 30% więcej odwiedzających, a firma otrzymała o 15% więcej zapytań ofertowych, to zmiana jest korzystna i taka wersja przycisku znajdzie się na docelowej stronie internetowej.

Zalety i wady testów A/B

Do najważniejszych korzyści wynikających z testów A/B zaliczymy:

  • brak działania po omacku,
  • testy są przeprowadzane na prawdziwych użytkownikach, co daje nam wiarygodną informację zwrotną,
  • przeprowadzenie testów jest stosunkowo łatwe i niedrogie,
  • wyniki testów z reguły są jednoznaczne,
  • możemy przetestować w zasadzie każdy element strony internetowej.

Testy A/B nie są jednak idealną metodą analityczną. Przede wszystkim nie mamy tutaj możliwości testowania różnych rozwiązań w jednym czasie – każdą istotną zmianę trzeba testować osobno, aby uzyskać wiarygodny wynik. To oczywiście przekłada się na czasochłonność całego procesu i uzasadnia, dlaczego zaprojektowanie nie tylko efektownej, ale też skutecznej strony musi trochę potrwać.


Autor wpisu:
Grzegorz WiśniewskiSoluma Interactive

Sprawdź nas!

Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.

Darmowa konsultacjaZobacz cennik

Stosujemy pliki cookies. Jeśli nie blokujesz tych plików (samodzielnie przez ustawienia przeglądarki), to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Zobacz politykę cookies.
Przewiń do góry