Czy jakakolwiek firma może dziś funkcjonować bez strony internetowej? Pewnie tak, ale coraz trudniej jest nam to sobie wyobrazić. Witryna jest podstawowym narzędziem komunikacji z klientami. Taką wizytówką, której jakość w dużym stopniu decyduje o tym, czy oferta firmy spotka się z zainteresowaniem odbiorców. Na pewno to rozumiesz, dlatego zastanawiasz się, jak zrobić stronę internetową, aby czerpać z niej jak najwięcej korzyści. Zdradzimy Ci sekret: nie rób tego samodzielnie. Procedura jest bowiem dość czasochłonna i wymaga doskonałej znajomości tematu. Sprawdź, jak przebiega ten proces krok po kroku.
Krok 1 – Analiza zawartości
Zabierając się za tworzenie strony internetowej trzeba przede wszystkim wiedzieć, co ma się na niej znaleźć. To trochę tak, jak z projektowaniem samochodu. Zupełnie inne parametry będzie mieć przecież auto przeznaczone do sportu, inne samochód rodzinny, jeszcze inne terenówka. Dlatego zanim padnie pytanie: jak zrobić stronę internetową? trzeba się zastanowić, dla kogo ją robimy i komu dedykujemy.
Z tego powodu firma zlecająca produkcję strony musi najpierw wypełnić brief, czyli szczegółowy kwestionariusz, w którym opisuje swoje oczekiwania względem nie tylko zawartości, ale też wyglądu witryny, grupy docelowej, pożądanych rozwiązań, które koniecznie muszą zostać wdrożone. Chodzi nawet o takie szczegóły, jak liczba zakładek czy wybór form kontaktu z firmą.
Krok 2 – Stworzenie mapy strony
Wiedząc już, jaka ma być zawartość strony, możemy przystąpić do utworzenia jej mapy. Czym jest mapa strony? To po prostu narzędzie służące do nawigacji w obrębie witryny – podobne do spisu treści w książce. Stronę trzeba podzielić na poszczególne sekcje, które stanowią treści, podstrony, formularze, elementy graficzne etc. Czyli – wszystko, co ostatecznie zostanie zaprezentowane odwiedzającym.
Mapa strony jest bardzo ważna, ponieważ pozwala w 100% zrealizować wizję klienta, a przynajmniej na poziomie zawartości witryny. Jest to także pierwszy etap prac, który trafia do akceptacji zlecającego.
Krok 3 – Szata graficzna
Jest to dość czasochłonny etap, ale nie ma sensu go przyspieszać. To od szaty graficznej w dużej mierze zależy odbiór witryny przez odwiedzające osoby. Strona musi być atrakcyjna wizualnie, nowoczesna, a przede wszystkim idealnie dostosowana graficznie do zawartości. Nie ma jednego, uniwersalnego modelu. Po inne środki wyrazu sięgamy w przypadku witryn dla „poważnych” branż, a po zupełnie inne tworząc stronę dla np. przedszkola.
Bardzo ważne jest to, aby nie przesadzić z ilością i obszernością elementów graficznych, ponieważ może to mieć negatywny wpływ na czas ładowania strony, co zostanie odnotowane przez Google. Koniecznie trzeba także pamiętać o takim skalowaniu grafiki, by strona poprawnie wyświetlała się na ekranach urządzeń mobilnych.
W tym miejscu warto wspomnieć o szybkim rozwiązaniu, jakim jest zakup gotowego szablonu. Wiele firm decyduje się na tę opcję z uwagi na znacznie niższe koszty. Trzeba jednak zadać sobie pytanie: czy strona ma być profesjonalną wizytówką marki i wyróżniać ją spośród innych? Jeśli tak, to znacznie lepszym pomysłem będzie zainwestowanie w unikalną szatę graficzną.
Krok 4 – Wdrożenie systemu do zarządzania treścią
Taki system, potocznie nazywany CMS, jest niezbędny do tego, aby użytkownik w przyszłości mógł wprowadzać jakiekolwiek modyfikacje w zawartości strony. Chodzi np. o uzupełnianie treści, dodawanie wpisów na blog czy zmianę zdjęć. Strona pozbawiona systemu zarządzania treścią jest jak człowiek bez rąk. Można z tym żyć, ale bez przerwy trzeba liczyć na czyjąś pomoc.
Do wyboru są różne systemy CMS. Dobrze będzie zdecydować się na taki, który jest prosty w obsłudze, polskojęzyczny, a do tego objęty opieką serwisową firmy odpowiedzialnej za stworzenie strony internetowej.
Krok 5 – Optymalizacja strony pod kątem wymagań Google
Jest to bardzo ważne, ponieważ nawet najlepsza strona nie przyniesie firmie wymiernych korzyści, jeśli nikt na nią nie trafi. Większość internautów korzysta z wyszukiwarki Google, dlatego witryna musi spełniać najważniejsze zalecenia giganta.
Trzeba więc ponownie sprawdzić „wagę” elementów graficznych, czas ładowania strony, wprowadzić nagłówki H1, H2 i H3, zoptymalizować kod witryny. To podstawowe działania, które będą stanowić bazę dla ewentualnego pozycjonowania strony.
Są to oczywiście tylko najważniejsze etapy tworzenia witryny, które jednak w dużym stopniu obrazują, jak należy zrobić stronę internetową. Cały proces musi potrwać, aby zagwarantować, że strona będzie nie tylko funkcjonalna i efektowna, ale także stabilna.
Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.