Data wpisu: 31.01.2017

Jak zrobić stronę internetową? Procedura krok po kroku

Czy jakakolwiek firma może dziś funkcjonować bez strony internetowej? Pewnie tak, ale coraz trudniej jest nam to sobie wyobrazić. Witryna jest podstawowym narzędziem komunikacji z klientami. Taką wizytówką, której jakość w dużym stopniu decyduje o tym, czy oferta firmy spotka się z zainteresowaniem odbiorców. Na pewno to rozumiesz, dlatego zastanawiasz się, jak zrobić stronę internetową, aby czerpać z niej jak najwięcej korzyści. Zdradzimy Ci sekret: nie rób tego samodzielnie. Procedura jest bowiem dość czasochłonna i wymaga doskonałej znajomości tematu. Sprawdź, jak przebiega ten proces krok po kroku.

Krok 1 – Analiza zawartości

Zabierając się za tworzenie strony internetowej trzeba przede wszystkim wiedzieć, co ma się na niej znaleźć. To trochę tak, jak z projektowaniem samochodu. Zupełnie inne parametry będzie mieć przecież auto przeznaczone do sportu, inne samochód rodzinny, jeszcze inne terenówka. Dlatego zanim padnie pytanie: jak zrobić stronę internetową? trzeba się zastanowić, dla kogo ją robimy i komu dedykujemy.

Z tego powodu firma zlecająca produkcję strony musi najpierw wypełnić brief, czyli szczegółowy kwestionariusz, w którym opisuje swoje oczekiwania względem nie tylko zawartości, ale też wyglądu witryny, grupy docelowej, pożądanych rozwiązań, które koniecznie muszą zostać wdrożone. Chodzi nawet o takie szczegóły, jak liczba zakładek czy wybór form kontaktu z firmą.

Krok 2 – Stworzenie mapy strony

Wiedząc już, jaka ma być zawartość strony, możemy przystąpić do utworzenia jej mapy. Czym jest mapa strony? To po prostu narzędzie służące do nawigacji w obrębie witryny –  podobne do spisu treści w książce. Stronę trzeba podzielić na poszczególne sekcje, które stanowią treści, podstrony, formularze, elementy graficzne etc. Czyli – wszystko, co ostatecznie zostanie zaprezentowane odwiedzającym.

Mapa strony jest bardzo ważna, ponieważ pozwala w 100% zrealizować wizję klienta, a przynajmniej na poziomie zawartości witryny. Jest to także pierwszy etap prac, który trafia do akceptacji zlecającego.

Krok 3 – Szata graficzna

Jest to dość czasochłonny etap, ale nie ma sensu go przyspieszać. To od szaty graficznej w dużej mierze zależy odbiór witryny przez odwiedzające osoby. Strona musi być atrakcyjna wizualnie, nowoczesna, a przede wszystkim idealnie dostosowana graficznie do zawartości. Nie ma jednego, uniwersalnego modelu. Po inne środki wyrazu sięgamy w przypadku witryn dla „poważnych” branż, a po zupełnie inne tworząc stronę dla np. przedszkola.

Bardzo ważne jest to, aby nie przesadzić z ilością i obszernością elementów graficznych, ponieważ może to mieć negatywny wpływ na czas ładowania strony, co zostanie odnotowane przez Google. Koniecznie trzeba także pamiętać o takim skalowaniu grafiki, by strona poprawnie wyświetlała się na ekranach urządzeń mobilnych.

W tym miejscu warto wspomnieć o szybkim rozwiązaniu, jakim jest zakup gotowego szablonu. Wiele firm decyduje się na tę opcję z uwagi na znacznie niższe koszty. Trzeba jednak zadać sobie pytanie: czy strona ma być profesjonalną wizytówką marki i wyróżniać ją spośród innych? Jeśli tak, to znacznie lepszym pomysłem będzie zainwestowanie w unikalną szatę graficzną.

Krok 4 – Wdrożenie systemu do zarządzania treścią

Taki system, potocznie nazywany CMS, jest niezbędny do tego, aby użytkownik w przyszłości mógł wprowadzać jakiekolwiek modyfikacje w zawartości strony. Chodzi np. o uzupełnianie treści, dodawanie wpisów na blog czy zmianę zdjęć. Strona pozbawiona systemu zarządzania treścią jest jak człowiek bez rąk. Można z tym żyć, ale bez przerwy trzeba liczyć na czyjąś pomoc.

Do wyboru są różne systemy CMS. Dobrze będzie zdecydować się na taki, który jest prosty w obsłudze, polskojęzyczny, a do tego objęty opieką serwisową firmy odpowiedzialnej za stworzenie strony internetowej.

Krok 5 – Optymalizacja strony pod kątem wymagań Google

Jest to bardzo ważne, ponieważ nawet najlepsza strona nie przyniesie firmie wymiernych korzyści, jeśli nikt na nią nie trafi. Większość internautów korzysta z wyszukiwarki Google, dlatego witryna musi spełniać najważniejsze zalecenia giganta.

Trzeba więc ponownie sprawdzić „wagę” elementów graficznych, czas ładowania strony, wprowadzić nagłówki H1, H2 i H3, zoptymalizować kod witryny. To podstawowe działania, które będą stanowić bazę dla ewentualnego pozycjonowania strony.

Są to oczywiście tylko najważniejsze etapy tworzenia witryny, które jednak w dużym stopniu obrazują, jak należy zrobić stronę internetową. Cały proces musi potrwać, aby zagwarantować, że strona będzie nie tylko funkcjonalna i efektowna, ale także stabilna.


Autor wpisu:
Grzegorz WiśniewskiCEO Soluma Group

Sprawdź nas!

Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.

Darmowa konsultacjaZobacz ofertę

Przewiń do góry