Data wpisu: 26.10.2022

Web Usability, czyli co wpływa na użyteczność strony internetowej?

Pojęcie Web Usability nie jest niczym nowym. Funkcjonuje ono już od lat 90. XX wieku, a mimo to nadal stanowi spory problem dla twórców stron internetowych. Chodzi tutaj o szeroko rozumianą użyteczność witryny. Każda strona powinna istnieć po coś. W przypadku stron firmowych, wizerunkowych, głównym celem jest atrakcyjne zaprezentowanie oferty i marki przedsiębiorstwa. Dowiedz się, co dokładnie wpływa na użyteczność strony internetowej.

Nawigacja

Nawigacja to kluczowy element, czy raczej zbiór elementów wpływających na użyteczność strony. Mówimy tutaj nie tylko o menu czy stopce, ale także o przyciskach CTA, po których kliknięciu użytkownik zostanie automatycznie przeniesiony na konkretną podstronę z poszukiwanymi przez niego informacjami.

Na użyteczność wpływa również atrakcyjna, zrozumiała treść (dobry copywriting) oraz czytelny, łatwy do wypełnienia formularz kontaktowy. Wspomnijmy jeszcze o czymś, przed czym wielu właścicieli stron niepotrzebnie się broni – cenniku. Warto go mieć na stronie, ponieważ jest to jedna z pierwszych informacji poszukiwanych przez osoby odwiedzające witryny firm, usługodawców, producentów etc.  

Hierarchiczność

Ten aspekt Web Usability najczęściej ma zastosowanie w sklepach internetowych, jednak należy na to zwrócić uwagę również na etapie projektowania strony wizerunkowej/ofertowej. Jeśli oferta Twojej firmy jest bardzo rozbudowana, to zmieszczenie wszystkiego w jednym widoku Menu jest niemożliwe. W takiej sytuacji stosujemy hierarchiczność, czyli dzielimy poszczególne usługi czy produkty na sekcje i logicznie dopasowujemy do nich poszczególne składniki oferty.

Spójność

Na użyteczność strony internetowej wpływa również design witryny, który musi być spójny z wizerunkiem marki biznesowej. Nie mieszamy stylów, motywów, czcionek i kolorów – wprowadziłoby to niepotrzebny chaos, w którym nie każdy szybko się odnajdzie. Spójny layout witryny sprawia, że użytkownik od razu znajduje potrzebne mu informacje i bez trudu przyporządkowuje firmę do konkretnego sektora gospodarki.

Szybkość ładowania strony

Często bagatelizowana kwestia, która ma ogromny wpływ na użyteczność strony. Witryna musi się ładować błyskawicznie, bez opóźnień, które zawsze budzą niepokój u użytkownika. Warto przy tym pamiętać o ważnym czynniku rankingowym Google, czyli Page Speed Insights – wolno działające strony mają słabszą pozycję w wyszukiwarce.

Responsywność

W dobie powszechnego dostępu do smartfonów nierozsądnie jest posiadać stronę firmową, która nie wyświetla się poprawnie na małym ekranie. Wiedz, że już ponad połowa polskich internautów kupuje w sieci właśnie za pomocą telefonu. Dlatego jeśli Twoja strona nie jest responsywna, to koniecznie trzeba naprawić ten błąd – i to natychmiast.


Autor wpisu:
Grzegorz WiśniewskiSoluma Interactive

Sprawdź nas!

Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.

Darmowa konsultacjaZobacz cennik

Stosujemy pliki cookies. Jeśli nie blokujesz tych plików (samodzielnie przez ustawienia przeglądarki), to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Zobacz politykę cookies.
Przewiń do góry