Pojęcie Web Usability nie jest niczym nowym. Funkcjonuje ono już od lat 90. XX wieku, a mimo to nadal stanowi spory problem dla twórców stron internetowych. Chodzi tutaj o szeroko rozumianą użyteczność witryny. Każda strona powinna istnieć po coś. W przypadku stron firmowych, wizerunkowych, głównym celem jest atrakcyjne zaprezentowanie oferty i marki przedsiębiorstwa. Dowiedz się, co dokładnie wpływa na użyteczność strony internetowej.
Nawigacja to kluczowy element, czy raczej zbiór elementów wpływających na użyteczność strony. Mówimy tutaj nie tylko o menu czy stopce, ale także o przyciskach CTA, po których kliknięciu użytkownik zostanie automatycznie przeniesiony na konkretną podstronę z poszukiwanymi przez niego informacjami.
Na użyteczność wpływa również atrakcyjna, zrozumiała treść (dobry copywriting) oraz czytelny, łatwy do wypełnienia formularz kontaktowy. Wspomnijmy jeszcze o czymś, przed czym wielu właścicieli stron niepotrzebnie się broni – cenniku. Warto go mieć na stronie, ponieważ jest to jedna z pierwszych informacji poszukiwanych przez osoby odwiedzające witryny firm, usługodawców, producentów etc.
Ten aspekt Web Usability najczęściej ma zastosowanie w sklepach internetowych, jednak należy na to zwrócić uwagę również na etapie projektowania strony wizerunkowej/ofertowej. Jeśli oferta Twojej firmy jest bardzo rozbudowana, to zmieszczenie wszystkiego w jednym widoku Menu jest niemożliwe. W takiej sytuacji stosujemy hierarchiczność, czyli dzielimy poszczególne usługi czy produkty na sekcje i logicznie dopasowujemy do nich poszczególne składniki oferty.
Na użyteczność strony internetowej wpływa również design witryny, który musi być spójny z wizerunkiem marki biznesowej. Nie mieszamy stylów, motywów, czcionek i kolorów – wprowadziłoby to niepotrzebny chaos, w którym nie każdy szybko się odnajdzie. Spójny layout witryny sprawia, że użytkownik od razu znajduje potrzebne mu informacje i bez trudu przyporządkowuje firmę do konkretnego sektora gospodarki.
Często bagatelizowana kwestia, która ma ogromny wpływ na użyteczność strony. Witryna musi się ładować błyskawicznie, bez opóźnień, które zawsze budzą niepokój u użytkownika. Warto przy tym pamiętać o ważnym czynniku rankingowym Google, czyli Page Speed Insights – wolno działające strony mają słabszą pozycję w wyszukiwarce.
W dobie powszechnego dostępu do smartfonów nierozsądnie jest posiadać stronę firmową, która nie wyświetla się poprawnie na małym ekranie. Wiedz, że już ponad połowa polskich internautów kupuje w sieci właśnie za pomocą telefonu. Dlatego jeśli Twoja strona nie jest responsywna, to koniecznie trzeba naprawić ten błąd – i to natychmiast.
Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.