Data wpisu: 19.01.2016

Ile projektów w cenie przygotowuje studio graficzne? Wszystko zależy od budżetu

To klasyczne pytanie pojawiające się w toku korespondencji z klientami. Aby uciąć wszelkie niedopowiedzenia i kompleksowo wyjaśnić tę kwestię publikujemy wpis, który rozwieje Wasze wątpliwości. Nie, nikt w studiu graficznym nie pracuje za darmo i nie należy tego absolutnie oczekiwać. Dziwi zatem, że wciąż wiele osób tak właśnie do tej sprawy podchodzi sądząc, że zamówiony projekt graficzny zostanie im dostarczony w niezliczonej ilości wersji.

Grafik a glazurnik? Wbrew pozorom są podobieństwa

Formalnie praca studia graficznego nie różni się niczym od pracy mechanika samochodowego, malarza pokojowego czy glazurnika. Dlaczego? Zastanówcie się: czy wpadlibyście na pomysł, że po podaniu przez fachowców ceny realizacji usługi będziecie mogli w ramach tej ceny zażądać od nich np. pięciokrotnego wykonania tego samego zadania? Nie bardzo, prawda?

Malarz nie pomaluje Wam ścian na 5 różnych kolorów, abyście mogli ocenić, który podoba się Wam najbardziej. Mechanik nie będzie 5 razy wymieniać oleju silnikowego, abyście mogli sprawdzić, na którym jednostka pracuje najlepiej. Glazurnik nie ułoży dekorów w 5 różnych miejscach, bo nie możecie się zdecydować, gdzie będą pasować najlepiej.

Tak samo jest z profesjonalnym studiem graficznym. Jeśli zamawiamy w nim projekt, to jasne jest, że wycena obejmuje realizację jednego projektu z dopuszczeniem ewentualnych poprawek (najczęściej 1-2). Jeśli w grę wchodzą bardzo proste zadania (przygotowanie kartki okolicznościowej czy ulotki), to możliwe jest dostarczenie kilku projektów, jednak klient musi wybrać tylko jeden z nich. Nie otrzyma wszystkich w ramach jednej ceny!

Czy współpraca ze studiem graficznym jest w takim razie ryzykowna?

Nie, o ile powierzymy realizację projektu fachowcom. Każde profesjonalne studio graficzne przed przystąpieniem do pracy bardzo dokładnie bada oczekiwania klienta, prosi o wypełnienie briefu i przesłanie różnych materiałów. Opiekun projektu odbywa z klientem co najmniej kilka rozmów i wymienia z nim sporo maili, aby mieć pewność, że obie strony dobrze się rozumieją.

Takie działanie bardzo minimalizuje wszelkie pomyłki i raczej nie należy się obawiać, że finalny projekt nie spełni naszych oczekiwań. Oczywiście, to praca kreatywna i wyobrażenie klienta może jednak odbiegać od tego, co otrzyma od studia graficznego. Wówczas jednak możliwe są dwa wyjścia:

  • studio zaproponuje wprowadzenie poprawek po uściśleniu oczekiwań klienta – będzie to usługa bezpłatna;
  • studio graficzne podejmie się realizacji nowego projektu – jeśli pierwotny był zły z powodu ewidentnych błędów popełnionych przez wykonawcę, to usługa jest bezpłatna. Jeśli natomiast studio zrobiło wszystko ściśle według wytycznych, to nowa wersja będzie niestety dodatkowo płatna.

Oczywiście klient jeszcze przed przystąpieniem do realizacji może sobie zażyczyć przygotowania kilku projektów do wyboru, ale musi o tym życzeniu poinformować wcześniej wykonawcę – wówczas zmieni się wycena usługi.

Pamiętajcie, że studiu graficznemu także bardzo zależy na tym, aby zrealizowany projekt w 100% odpowiadał oczekiwaniom klienta. Wówczas bowiem współpraca zakończy się sympatyczną wymianą maili, opłaceniem usługi, a w portfolio wykonawcy znajdzie się kolejna zadowolona firma, która będzie dalej polecać jego usługi. Nie ma jednak możliwości, aby studio graficzne realizowało projekt za wszelką cenę – obowiązują tu konkretne zasady, których muszą się trzymać obie strony.

 

 

 


Autor wpisu:
Grzegorz WiśniewskiCEO Soluma Group

Sprawdź nas!

Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.

Darmowa konsultacjaZobacz ofertę

Przewiń do góry