Data wpisu: 11.05.2017

Chrome z wbudowanym adblockiem? Zaskakujący ruch Google

Ta informacja nie została jeszcze oficjalnie potwierdzona, ale już budzi ogromne zainteresowanie branży marketingu internetowego. Według doniesień prestiżowego dziennika The Wall Street Journal, Google planuje wbudować systemowy adblock w swoją popularną przeglądarkę Chrome. Czy to oznacza początek masowego trendu blokowania reklam w Internecie?

Szczegółów brak, ale coś jest na rzeczy

Chrome to najpopularniejsza przeglądarka internetowa na świecie i jeden z najważniejszych produktów w ofercie Google. Rynkowy gigant ma tak silną pozycję, że każde jego kichnięcie natychmiast spotyka się z falą komentarzy, bo potencjalnie może mieć wpływ na całą branżę internetową. Dlatego rewelacje dziennika wzbudziły tak duże zainteresowanie.

Według The Wall Street Journal Google pracuje nad własnym adblockiem, który będzie wbudowany w przeglądarkę Chrome. Nie wiadomo, czy narzędzie będzie dostępne w sposób systemowy (zostanie aktywowane natychmiast po uruchomieniu pobranej przeglądarki) czy też użytkownik będzie musiał je włączyć samodzielnie. Google nie potwierdziło nawet jeszcze, że takie prace w ogóle trwają. Dziennik jest jednak raczej dobrze poinformowany i prawdopodobnie nie mamy do czynienia z kaczką dziennikarską.

Na czym ma to polegać?

Rzekomo adblock będzie blokować wszystkie reklamy, które mogą być – w ocenie Google – irytujące dla użytkowników. Można się domyślać, że chodzi o formaty pop-up oraz wszechobecne clickbaity. Najbardziej prawdopodobne jest to, że Google zasadzi się na te reklamy, które nie spełniają założeń przyjętych przez organizację na rzecz dobrych praktyk reklamowych, czyli Coalition for Better Ads, w której gigant mocno się udziela.

Szczególnie interesujące jest to, czy wbudowany adblock będzie blokować tylko irytujące formaty reklamowe, czy też wszystkie treści sponsorowane zamieszczone na odwiedzanej przez użytkownika stronie. Ten drugi scenariusz jest mało prawdopodobny i byłby wyjątkowo niebezpieczny dla całej branży marketingu internetowego. Zmusiłoby to reklamodawców do szukania innych sposobów dotarcia do klientów. Jakich? Pomysły są 2. Content marketing i... reklamy AdWords.

Dochodzimy do sedna sprawy?

Właśnie. Czy plany wbudowania adblocka w najpopularniejszą przeglądarkę nie są próbą dodatkowego umocnienia pozycji Google na rynku reklamy internetowej? Takie podejrzenie musi się pojawić, bo jednak trudno uznać, że firma kieruje się altruizmem i walczy o komfort użytkowników sieci.

Wiadomo, że adblocki działają na korzyść programu AdWords, ponieważ linki sponsorowane nie są w żaden sposób blokowane i to na nie będą mocniej stawiać reklamodawcy.

Póki co te dywagacje są mocno teoretyczne, bo na razie nie wiemy nawet, kiedy Google wprowadzi systemowy adblock do przeglądarki Chrome. Firma wciąż nie zajęła oficjalnego stanowiska w tej sprawie.


Autor wpisu:
Grzegorz WiśniewskiSoluma Interactive

Sprawdź nas!

Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.

Darmowa konsultacjaZobacz ofertę

Przewiń do góry