Zwykle najbardziej zapalnym punktem współpracy z agencją interaktywną jest kwestia ustalenia jej wynagrodzenia. Większość profesjonalnych agencji podchodzi do sprawy dość elastycznie, proponując klientom jeden z dwóch popularnych modeli rozliczeń. Mowa o Fixed Price oraz Time and Material. Wiemy, że na tym etapie niewiele Ci to mówi, ale spokojnie – wszystko za chwilę stanie się jasne. Przeczytaj uważnie nasz artykuł, dowiedz się jakie są zalety i wady obu modeli, a następnie sam oceń, który z nich będzie dla Ciebie najkorzystniejszy.
Model Fixed Price jest bez wątpienia najbardziej czytelny z punktu widzenia klienta, który np. chce zlecić agencji interaktywnej zaprojektowanie nowej strony internetowej dla jego firmy. W tym modelu stawkę ustala się z góry, za cały projekt. Klienta nie interesuje więc, ile czasu pracownicy agencji poświęcą na analizę zlecenia, prace programistyczne i graficzne, konsultacje, testy i wdrożenie. Jeśli strona została wyceniona na 10 tysięcy złotych, to tyle ma kosztować i kropka.
Na jakiej podstawie agencja szacuje ten koszt? Bierze tutaj pod uwagę głównie informacje pozyskane od klienta, a spisane w tzw. briefie. W tym dokumencie klient możliwie szczegółowo określa swoje oczekiwania, co pozwala ustalić harmonogram i zakres prac. Jeszcze łatwiej jest w sytuacji, gdy klient kupuje stronę zgodnie z jej bazową specyfikacją i nie zamierza wprowadzać żadnych zmian. Wówczas agencja w dużej mierze opiera się na wypracowanym już szablonie, dzięki czemu project manager dobrze wie, ile taka usługa będzie kosztować.
Trzeba natomiast wyraźnie zaznaczyć, że model Fixed Price niekoniecznie będzie dla klienta najkorzystniejszy finansowo. Dlaczego? Ponieważ każda agencja w cenie szacuje już swoje ryzyko, czyli de facto ją winduje – choć klient nie ma tego świadomości.
W tym modelu bolesny dla klienta może być wariant, w którym w trakcie realizacji zlecenia zgłosi on jakieś szczególne życzenia – a wcześniej zapomniał o nich poinformować czy po prostu nie brał ich pod uwagę. Załóżmy, że początkowo agencja miała stworzyć stronę firmową z 5 podstronami, ale po kilku dniach okazało się, że jednak klient chciałby mieć dwie dodatkowe o nietypowym układzie. To oczywiście spowoduje zwiększenie kosztorysu – nawet bardzo odczuwalne, gdyby miało się okazać, że taka zmiana jest na tym etapie bardzo trudna do wprowadzenia.
Powstaje tutaj duże pole do konfliktu. Częstym efektem jest to, że klient po prostu rezygnuje ze swojego pomysłu, nawet jeśli jest bardzo dobry, otrzymując stronę, która nie do końca spełnia jego oczekiwania.
Zalety modelu Fixed Price:
Wady modelu Fixed Price:
Komu polecamy rozliczenie w modelu Fixed Price?
W przypadku tego modelu, jak nietrudno się domyślić, zleceniodawca płaci wyłącznie za wykonaną pracę i poświęcone na nią zasoby (głównie czas). Ta opcja jest też określana bardziej swojsko, czyli „rozliczenie za godziny”. Wszystko sprowadza się do tego, że agencja interaktywna podaje klientowi stawkę za godzinę pracy np. grafika, programisty czy copywritera oraz wstępnie szacuje, ile czasu może zająć realizacja danego projektu.
Ten model nie cieszy się dużym zainteresowaniem wśród małych firm, co jest efektem braku zrozumienia korzyści wynikających z wyboru tego modelu rozliczeń.
Model Time and Material w wielu przypadkach okazuje się być znacznie korzystniejszy pod trzema względami:
Time and Material jest opcją, którą powinni rozważać przede wszystkim ci klienci, którzy sami lub za pośrednictwem np. pracownika mogą w pewnym stopniu zaangażować się w realizację projektu, by na bieżąco konsultować się z wykonawcą. Zaznaczamy jednak, że klient nie musi być ekspertem w dziedzinie np. programowania czy marketingu. Wystarczy, że umie jasno artykułować swoje oczekiwania.
Zalety modelu Time and Material:
Wady modelu Time and Material:
Komu polecamy rozliczenie w modelu Time and Material?
Zobacz przykład realizacji w tym modelu: tutaj
Dodajmy również, że w grę zawsze może wchodzić model hybrydowy, czyli na przykład zamówienie strony internetowej w cenie określonej z góry, a następnie „dopieszczanie” jej już w ramach rozliczenia godzinowego. To bardzo ciekawe rozwiązanie, które może być szczególnie opłacalne pod względem finansowym i przynieść naprawdę dobre efekty wizualne oraz funkcjonalne.
Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.