W Polsce mamy około 3 miliony firm, z czego zdecydowana większość to jednoosobowe działalności gospodarcze – często dosłownie jednoosobowe. Biznes, w którym właściciel odpowiada za wszystko, nie jest zbyt efektywny, a na pewno pochłania mnóstwo czasu. Szczególnie kłopotliwe jest wówczas prowadzenie działań reklamowych. Przedsiębiorca nie ma pieniędzy na wynajęcie agencji marketingowej, robi coś tam we własnym zakresie, nie bardzo mu wychodzi, biznes nie dociera do klientów, a więc znów nie ma kasy i koło się zamyka. Google postanowiło to wykorzystać i stworzyło narzędzie reklamy, które teoretycznie idealnie trafia w potrzeby jednoosobowych biznesów. Mowa o Google AdWords Express. Na czym to polega? Dokładnie wyjaśniamy to w naszym poradniku.
Mogłoby się wydawać, że to narzędzie zostało udostępnione przez Google stosunkowo niedawno. Nic bardziej mylnego. Sami byliśmy zaskoczeni dowiadując się, że Google AdWords Express jest z nami już od 2011 roku. 7 lat na karku, a poza ekspertami od kampanii w wyszukiwarkach niemal nikt o tej usłudze nie słyszał. Dlaczego?
Są różne teorie. Przychylamy się do tej głoszącej, że Google nie bardzo zależy, aby reklamodawcy korzystali z wersji Express, ponieważ jest ona mniej dochodowa dla giganta. Ponadto fakt istnienia tego narzędzia jest skrupulatnie ukrywany przez agencje SEM, które przecież żyją z tego, że ktoś wynajmuje je do prowadzenia kampanii marketingowych.
O AdWords Express ostatnio zrobiło się jednak trochę głośniej. Głównie za sprawą przedsiębiorców, którzy jakimś cudem dowiedzieli się o istnieniu usługi i postanowili ją przetestować, po czym podzielili się optymistycznymi recenzjami.
Google AdWords Express to „okrojona” wersja klasycznego Google AdWords, która została stworzona specjalnie z myślą o małych biznesach. Google dobrze wie, że mnóstwo drobnych firm chciałoby reklamować się w wyszukiwarce, ale z tego rezygnuje, bo:
Gigant postanowił więc stworzyć narzędzie, które będzie znacznie przyjaźniejsze takim przedsiębiorcom i umożliwi im samodzielnie zaprojektowanie kampanii niewymagającej stałej kontroli. Brzmi świetnie, wręcz za dobrze. Ale do haczyków przejdziemy za chwilę.
Użytkownik Google AdWords Express musi „tylko” uruchomić kampanię, stworzyć jakiś tekst reklamowy i ustalić budżet. Resztą zajmuje się już algorytm, czyli po prostu roboty Google. To one ustalają pory i miejsce emisji reklamy, dopasowując te elementy do budżetu. Właściciel konta nie musi się przejmować takimi szczegółami, jak analiza grupy odbiorców reklamy, analiza konwersji czy eliminowanie nieskutecznych słów kluczowych.
Algorytm sam zoptymalizuje kampanię, dlatego jej uruchomienie zwykle zajmuje kilkanaście minut. Dla porównania: profesjonalista projektujący dużą kampanię w Google AdWords, może potrzebować na to nawet 2-3 dni.
Jednoosobowe działalności gospodarcze nie są jedynym naturalnym odbiorcą tej usługi. W rzeczywistości największe korzyści z Google AdWords Express mogą odnieść małe firmy, które kierują swoją ofertę na rynek lokalny – restauracje, sklepy, drobni usługodawcy. W przypadku takich biznesów projektowanie kampanii „na cały Internet” jest bez sensu, a agencje SEM nie chcą ich obsługiwać, bo tacy klienci nie dysponują atrakcyjnymi budżetami reklamowymi.
W przypadku Google AdWords Express trudno jest liczyć na wyjątkową skuteczność kampanii, ale to wcale nie musi być problem. Jest mnóstwo firm, dla których pozyskanie choćby jednego klienta jest jak podanie tlenu. W ich przypadku zautomatyzowana, bardzo prosta kampania linków sponsorowanych może więc okazać się strzałem w dziesiątkę.
Pomimo oczywistych zalet, Google AdWords Express nie jest na pewno narzędziem idealnym. Wady tego rozwiązania dostrzeże nawet przedsiębiorca, który niekoniecznie orientuje się w temacie projektowania kampanii, za to potrafi dobrze liczyć. Prędzej czy później wyjdzie na jaw, że AdWords Express znacząco ogranicza zasięg reklamy – nawet na rynku lokalnym.
Wszystko przez to, że sztuczna inteligencja, choć już naprawdę nieźle rozwinięta, nadal nie jest idealna. Roboty Google owszem, zoptymalizują kampanię, ale nie czytają w myślach przedsiębiorcy. Mocno ograniczony dostęp do statystyk i informacji na temat odbiorców reklamy uniemożliwia precyzyjne określenie, czy kampania naprawdę działa. Przedsiębiorca może się cieszyć z pozyskania np. 5 klientów, ale jednocześnie zadać sobie pytanie: czy nie mógłbym pozyskać ich 10 razy więcej? No właśnie…
Chcemy zostawić Cię z jakimś konkretem, dlatego wyobraźmy sobie, że zadajesz nam pytanie: czy warto „wejść” w Google AdWords Express? Udzielenie jednoznacznej odpowiedzi jest niestety niemożliwe.
Warto, gdy:
Nie warto, gdy:
Decyzja oczywiście należy do Ciebie. Z naszej strony zawsze możesz liczyć na pomoc w prowadzeniu kampanii AdWords oraz w doborze innych, często skuteczniejszych narzędzi promocji w sieci.
Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.