Zdecydowanie najprzyjemniejszym momentem pracy w szeroko pojętej kreacji jest oddanie projektu. W pełni wierzysz, że zlecenie wyszło rewelacyjnie i klient dosłownie położy się krzyżem przed blaskiem Twojego talentu. Ok, trochę przesadzamy. Jednak faktem jest, że każdy projekt jest tak dobry, na ile ocenia go zlecający – w końcu to on ostatecznie za niego płaci. Jesteś kreatywnym pracownikiem agencji reklamowej? Grafikiem? Copywriterem? Sprawdź, o jakich 7 kwestiach musisz pamiętać przed oddaniem zlecenia.
- Klient nie zawsze ma rację - zawsze jednak musisz pamiętać przede wszystkim o jego oczekiwaniach. Jasne, że to trudne. Pewnie, że nie ma nic bardziej frustrującego niż niezdecydowany klient, który czepia się chyba tylko po to, aby dać upust swoim frustracjom. Trudno – radzenie sobie z tym to także element Twojej pracy. Staraj się więc podchodzić do kontaktów z klientem bez emocji, bo one zawsze są w takiej relacji złym doradcą.
- Sprawdź 2 razy i poproś kogoś o sprawdzenie 3 raz – tak to już działa, że nawet najgenialniejsze hasło, w którym klient znajdzie błąd czy literówkę, wyda mu się obrazą. Tak samo jest z layoutem strony www – zadbaj, aby klient otrzymał projekt z poprawnymi treściami, aby nie musiał skupiać się na literówkach czy błędach interpunkcyjnych.
- Nigdy nie oddawaj projektu natychmiast po skończeniu pracy – po pierwsze: trzeba go jeszcze sprawdzić, a po drugie: każdy projekt musi odpocząć. To tak jak z gotowaniem w najlepszych restauracjach – żaden szef kuchni nie poda swojemu gościowi dania prosto z patelni. Gwarantujemy Ci, że gdy następnego dnia zajrzysz do swojego tekstu czy projektu graficznego, znajdziesz w nim sporo rzeczy, które natychmiast zmienisz.
- Bądź uczciwy wobec klienta i siebie – skończyłeś projekt. Czy to naprawdę wszystko, na co Cię stać? Oceń to rzetelnie, bo w końcu to Ty podpisujesz się pod projektem, a także agencja, którą reprezentujesz. Jeśli nie masz w 100% przekonania, że właśnie stworzyłeś coś, co sam chciałbyś otrzymać będąc klientem, to nie wysyłaj projektu i poświęć mu jeszcze trochę czasu.
- Sprawdź projekt pod kątem zgodności z briefem – to bardzo, bardzo ważne, bo przynajmniej gwarantuje Ci, że klient nie będzie miał uzasadnionych obiekcji w kwestii zgodności projektu z zadanym tematem. Owszem, możecie podyskutować o estetyce czy subiektywnych odczuciach, ale to, co na papierze, musi mieć odzwierciedlenie w tym, co przedstawiasz klientowi.
Nie miej też złudzeń – wielokrotnie przyjdzie Ci wprowadzić zmiany w projekcie, których zażyczył sobie klient, a które Twoim zdaniem psują efekt końcowy. Cóż – klient płaci, klient wymaga. Wówczas jednak zawsze zachowuj wersję pierwotną, tę zaakceptowaną przez Ciebie, bo może ona stać się silną pozycją w Twoim portfolio.
Autor wpisu:
Grzegorz WiśniewskiSoluma Interactive