Data wpisu: 22.04.2016

Ile kosztuje stworzenie aplikacji mobilnej? Sprawdź, co wpływa na cenę

Aplikacje mobilne są szalenie popularne, na co bez wątpienia największy wpływ ma trwająca wciąż rewolucja technologii mobile. Szacuje się, że na jednego Polaka przypada dziś aż 1,7 urządzenia mobilnego, co oznacza mniej więcej tyle, że około 20 milionów z nas nosi już w kieszeni smartfona.

Dobra aplikacja mobilna to taka, która realnie rozwiązuje jakieś nasze problemy lub odpowiada na potrzeby. To świetne narzędzie do zarabiania pieniędzy i promowania firmy w gronie nowego pokolenia klientów. Niestety, stworzenie aplikacji od podstaw jest drogie. Dlaczego? Odpowiedź znajdziesz w dalszej części tekstu.

Co wpływa na cenę wykonania aplikacji mobilnej?

Tych kluczowych czynników jest kilka. Przede wszystkim musimy się zastanowić, na jaką platformę tworzymy aplikację. Nie ma bowiem fizycznej możliwości, aby ta sama „apka” bez żadnych zmian działała pod iOS, Androidem czy Windows 10.

Kolejna kwestia to wybranie urządzenia, na którym ma pracować aplikacja. Tak, istnieją różnice w projektowaniu aplikacji dedykowanej na smartfon i tablet. Oczywiście można stworzyć „apkę” uniwersalną, ale to będzie nieco droższe.

Drobnostką, ale także wpływającą na finalny koszt prac jest również wybór orientacji ekranu. Trzeba się zdecydować, czy aplikacja będzie się wyświetlać w widoku horyzontalnym czy wertykalnym, bo jej wygląd może się znacznie różnić w zależności od tego, jak ustawi ekran użytkownik. Najlepiej oczywiście od razu zainwestować w aplikację obsługującą akcelerometr (czyli reagującą na zmianę położenia urządzenia).

Gdy już to wszystko wiemy trzeba skupić się na funkcjonalnościach. Co ma zawierać aplikacja? Jaką ilość pracy musimy włożyć w zaimplementowanie np. narzędzia do płatności elektronicznych czy wbudowanie powiadomienia typu Push? Liczy się każdy szczegół, włącznie z mechanizmem logowania do aplikacji czy możliwość obsługiwania przez nią aparatu fotograficznego.

Na koniec przychodzi ocena jakości graficznej aplikacji. To grafika często decyduje o tym, czy „apka” będzie atrakcyjna dla użytkowników i skłoni ich do pobrania programu. Na pracy grafika nie ma sensu oszczędzać, choć trzeba uczciwie przyznać, że bywa ona droga (szczególnie, jeśli w grę wchodzi zaprojektowanie różnych widoków dla kilku ekranów).

Ile to w sumie może kosztować?

No cóż, tanio na pewno nie będzie i trzeba sobie z tego zdawać sprawę. Dość rozbudowana aplikacja, która będzie obsługiwać płatności online, zostanie zintegrowana ze stroną webową i social media, będzie wyposażona w kilka ważnych funkcjonalności i zostanie zbudowana na platformę Android, wiąże się z wydatkiem co najmniej 30-40 tysięcy złotych.

To sporo pieniędzy, ale trzeba pamiętać, że tylko dobrze wykonana aplikacja może zyskać na popularności i w przyszłości przynieść wydawcy wielokrotnie większe zyski. Czy warto? Zależy, czemu ma służyć aplikacja. Jeśli tylko promocji firmy, to znamy sposoby lepszego spożytkowania wspomnianej kwoty. Jeśli natomiast aplikacja ma być integralnym elementem wizerunkowym firmy, to wniosek jest prosty – na wizerunku się nie oszczędza.


Autor wpisu:
Grzegorz WiśniewskiSoluma Interactive

Sprawdź nas!

Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.

Darmowa konsultacjaZobacz ofertę

Przewiń do góry