Data wpisu: 13.10.2016

Polscy internauci masowo blokują reklamy. Czy mogliby z tego zrezygnować?

Polska, o czym już pisaliśmy na naszym blogu, jest światowym liderem pod względem liczby internautów blokujących reklamy. To duży problem dla reklamodawców, którzy tracą wiarę w skuteczność promocji w sieci. Nie jest z tym na szczęście tak źle. Zwłaszcza w kontekście badań, które wykazują, że internauci chętnie zrezygnowaliby z Adblokców, gdyby tylko…

Blokujemy na potęgę

Badanie IAB Polska pokazało, że obecnie z różnych Adblocków korzysta aż 36% polskich internautów. 14% rozważa zainstalowanie takiego oprogramowania na swoim komputerze. Czego to dowodzi? Nie tylko tego, że nie lubimy reklam. Problem jest szerszy. Nie lubimy reklam, które są słabe, agresywne lub utrudniają nam dotarcie do wartościowych treści.

Warto wiedzieć

36% aktywnych Adblocków oznacza, że reklamy blokuje prawie 8 milionów polskich internautów.

Liczba użytkowników blokujących reklamy systematycznie rośnie. W ciągu ostatnich 4 lat na ten krok zdecydowało się prawie 5 milionów kolejnych osób.

Dlaczego internauci blokują reklamy?

Przyczyny są zawsze te same. Większość badanych deklaruje, że reklamy są dla nich uciążliwe, ograniczają użyteczność stron, spowalniają działanie serwisu. Część osób obawia się też o swoją prywatność, widząc w reklamach narzędzie do zbierania danych o użytkowniku.

Przede wszystkim jednak reklamy nas irytują. Dotyczy to szczególnie formatów display, które są trudne do zamknięcia. Rośnie również opór przed reklamami uruchamiającymi się automatycznie w formie filmików.

Internauci mogliby zrezygnować z blokowania

Gdyby tylko reklamy prezentowały wyższą jakość merytoryczną, wizualną i nie były tak agresywne. Badanie IAB pokazuje, że aż 73% internautów deklaruje możliwość wyłączenia Adblocków, gdyby tylko emitowane reklamy nie utrudniały im korzystania z serwisu.

Nawet w grupie internautów korzystających z Adblocków 27% stosuje wyłączenia i tworzy białe listy stron, na których treści komercyjne nie są blokowane. Z kolei 38% internautów z tej grupy samodzielnie wyłącza oprogramowanie blokujące na prośbę wydawcy serwisu.

Dowodzi to tego, że internauci nie są przeciwni reklamie samej w sobie. Mają świadomość, że darmowy dostęp do treści jest uwarunkowany przychodami wydawcy właśnie z reklam. Są zatem gotowi zrezygnować z Adblocków, jeśli tylko w zamian otrzymają możliwość swobodnego przeglądania zawartości o odpowiedniej jakości merytorycznej.

Widać zatem, jak duże znaczenie ma dziś treść. Dobra, wartościowa, atrakcyjna, poszukiwana. Jeśli reklamodawcy oraz wydawcy reklam będą stawiać na sukcesywne podnoszenie jakości materiałów komercyjnych, to internauci nie będą czuć potrzeby stosowania Adblocków.

Agresywna reklama przestaje działać. W Internecie jest natomiast miejsce na mądre kampanie, które nie traktują użytkowników jak bezmyślną masę konsumentów.


Autor wpisu:
Grzegorz WiśniewskiCEO Soluma Group

Sprawdź nas!

Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.

Darmowa konsultacjaZobacz ofertę

Przewiń do góry