Zaczniemy od wyjaśnienia – tytuł tego wpisu nie ma sugerować, że profil Twojej marki jest prowadzony w irytujący sposób. Chodzi o wskazanie problemu, jakim jest popełnianie przez firmy (lub wynajęte do tego agencje reklamowe) prostych, ale strasznie denerwujących użytkowników Facebooka błędów. Badanie na ten temat przeprowadziły Think Kong i SW Research. Sprawdź 6 rzeczy, które odpychają od profilu marki i sprawiają, że traci on potencjał marketingowy.
- Błędy językowe – popełnia je niemal każdy, szczególnie w Internecie, ale nawet w sieci warto zadbać o choćby podstawową poprawność językową. Posty na Facebooku powinny pisać osoby, które znają zasady ortografii, rozumieją składnię, widzą różnicę między „ilością” a „liczbą”. Aż ponad 40% użytkowników portalu wskazało, że błędy językowe są najbardziej irytującym zachowaniem firm prowadzących profile na Facebooku.
- Silenie się na żartobliwość – czyli publikowanie tzw. „sucharów” i innych średnio- lub zupełnie nieśmiesznych wpisów. Internauci łatwo wychwytują sztuczność i są – wbrew pozorom – wyczuleni na wulgarność. Dlatego jeśli na profilu marki pojawi się jakiś głupi dowcip czy mem, który nie ma żadnego związku z działalnością firmy, to jest to odbierane przez użytkowników negatywnie. Taką odpowiedź wskazało 32% ankietowanych.
- Zbyt dużo profesjonalnych zdjęć – ta opinia może się wydawać co najmniej kontrowersyjna – w końcu zdjęcia i wideo to najczęściej rozpowszechniany kontent na Facebooku. Użytkownicy (31%) nie lubią jednak zbyt wygładzonych profili, które są zalane świetnymi, profesjonalnymi zdjęciami. Błędem jest więc np. publikowanie zdjęć produktów dostarczonych przez producentów – zamiast zrobionych przez sklep po rozpakowaniu danej rzeczy. Sesja z takiego unboxingu jest dla użytkowników znacznie ciekawsza.
- Unikanie odpowiedzi na pytania – jest to wyjątkowo irytujące zachowanie właścicieli komercyjnych profili dla blisko 29% ankietowanych. Chodzi tutaj m.in. o wymijającą treść odpowiedzi lub zupełne bagatelizowanie komentarzy.
- Robienie z profilu słupa reklamowego – prawie 28% badanych stwierdziło, że irytują ich profile, na których bez przerwy pojawiają się informacje o promocjach czy nowych produktach. Niestety, mnóstwo firm właśnie w takim celu posiada swoje fanpage. To duży błąd, ponieważ Facebook ma służyć komunikacji, a nie zastępować stronę internetową czy baner reklamowy.
- Brak dialogu z użytkownikami – ponad 22% badanych irytuje fakt, że wiele profili nie jest nastawionych na kontakt z użytkownikami. Firmy nie chcą „bawić się” w odpowiadanie na komentarze, nie chcą moderować dyskusji. Takie profile w naturalny sposób umierają, bo brakuje im podstawowego paliwa social mediów – rozmowy.
Jeśli prowadzisz firmowy profil na Facebooku lub zamierzasz go uruchomić, nie ignoruj wyników tego badania. Zła komunikacja w mediach społecznościowych nie tylko nie przyniesie Ci żadnych korzyści, ale wręcz może zaszkodzić Twojej marce.
Autor wpisu:
Grzegorz WiśniewskiSoluma Interactive