Reklama online w ujęciu globalnym wciąż jest drugim wyborem polskich przedsiębiorców, jednak od lat sukcesywnie odrabia dystans dzielący ją od reklamy telewizyjnej. Najnowszy raport IAB AdEx pokazuje, że w Polsce już kolejny rok z rzędu notujemy wyraźne wzrosty wydatków na reklamę w Internecie.
Wspomniane badanie objęło analizę trzech pierwszych kwartałów 2018 roku. Wydatki na reklamę online ponoszone przez polskie firmy wzrosły w tym okresie aż o 14,2% w ujęciu rok do roku. Do osiągnięcia tego spektakularnego wyniku w największym stopniu przyczyniły się trzy sektory reklamy internetowej:
Łącznie w okresie od stycznia do września 2018 roku polskie firmy wydały na reklamę online około 3,14 miliarda złotych. W pierwszych trzech kwartałach roku 2017 było to „zaledwie” 2,75 miliarda złotych. Skok jest zatem zauważalny.
Zdecydowanym liderem jest reklama display, która nawet zwiększyła swój udział w rynku – do 47,9%. Oznacza to, że blisko połowa firm reklamujących się w Internecie, wybiera np. bannery. To dość zaskakująca informacja w dobie powszechnego narzekania na adblocki i „banner blindeness”.
Warto przy tym zauważyć, że autorzy badania pod format display podciągnęli także reklamę wideo – bez niej udział display w ogólnym torcie reklamy online wyniósłby już tylko 34% (i tutaj notujemy 2% spadek w porównaniu z rokiem 2017).
Drugie miejsce w rankingu popularności niezmiennie należy do SEM (33,2%). Imponująco wygląda wzrost wydatków na reklamę w wyszukiwarce mobilnej, która obecnie ma aż 25,9% udziału w rynku i stanowi trzeci wybór dla polskich reklamodawców.
Na dalszych pozycjach znalazły się: reklama w mediach społecznościowych (15,2%) i reklama wideo (14%). Spadki odnotowano jedynie w e-mail marketingu, co nie dziwi, bo wydatki na ten format maleją od lat.
Tutaj od lat mamy status quo. Najaktywniejszymi reklamodawcami, dorzucającymi najwięcej pieniędzy do sektora online, są przedstawiciele branż: handlowej (16% łącznych wydatków), telekomunikacyjnej (9%), motoryzacyjnej (także 9%), finansowej (8%) oraz spożywczej (7%).
Wyjaśnijmy również, że badanie to odzwierciedla trendy w sektorze dużych, średnich i małych przedsiębiorstw. Mikrofirmy, których w Polsce jest zdecydowana większość, przeznaczają na reklamę online znacznie mniej pieniędzy, ale za to częściej decydują się na promocję właśnie w Internecie – jest ona po prostu w ich zasięgu finansowym. Pierwszym wyborem dla mikroprzedsiębiorstw pozostaje SEO/SEM.
Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.