Data wpisu: 24.04.2019

Raport: polskie firmy wydają coraz więcej na reklamę online

Reklama online w ujęciu globalnym wciąż jest drugim wyborem polskich przedsiębiorców, jednak od lat sukcesywnie odrabia dystans dzielący ją od reklamy telewizyjnej. Najnowszy raport IAB AdEx pokazuje, że w Polsce już kolejny rok z rzędu notujemy wyraźne wzrosty wydatków na reklamę w Internecie.

Imponujący wynik

Wspomniane badanie objęło analizę trzech pierwszych kwartałów 2018 roku. Wydatki na reklamę online ponoszone przez polskie firmy wzrosły w tym okresie aż o 14,2% w ujęciu rok do roku. Do osiągnięcia tego spektakularnego wyniku w największym stopniu przyczyniły się trzy sektory reklamy internetowej:

Łącznie w okresie od stycznia do września 2018 roku polskie firmy wydały na reklamę online około 3,14 miliarda złotych. W pierwszych trzech kwartałach roku 2017 było to „zaledwie” 2,75 miliarda złotych. Skok jest zatem zauważalny.

W jaką reklamę online najchętniej inwestują polskie firmy?

Zdecydowanym liderem jest reklama display, która nawet zwiększyła swój udział w rynku – do 47,9%. Oznacza to, że blisko połowa firm reklamujących się w Internecie, wybiera np. bannery. To dość zaskakująca informacja w dobie powszechnego narzekania na adblocki i „banner blindeness”.

Warto przy tym zauważyć, że autorzy badania pod format display podciągnęli także reklamę wideo – bez niej udział display w ogólnym torcie reklamy online wyniósłby już tylko 34% (i tutaj notujemy 2% spadek w porównaniu z rokiem 2017).

Drugie miejsce w rankingu popularności niezmiennie należy do SEM (33,2%). Imponująco wygląda wzrost wydatków na reklamę w wyszukiwarce mobilnej, która obecnie ma aż 25,9% udziału w rynku i stanowi trzeci wybór dla polskich reklamodawców.

Na dalszych pozycjach znalazły się: reklama w mediach społecznościowych (15,2%) i reklama wideo (14%). Spadki odnotowano jedynie w e-mail marketingu, co nie dziwi, bo wydatki na ten format maleją od lat.

Które branże wydają najwięcej?

Tutaj od lat mamy status quo. Najaktywniejszymi reklamodawcami, dorzucającymi najwięcej pieniędzy do sektora online, są przedstawiciele branż: handlowej (16% łącznych wydatków), telekomunikacyjnej (9%), motoryzacyjnej (także 9%), finansowej (8%) oraz spożywczej (7%).

Wyjaśnijmy również, że badanie to odzwierciedla trendy w sektorze dużych, średnich i małych przedsiębiorstw. Mikrofirmy, których w Polsce jest zdecydowana większość, przeznaczają na reklamę online znacznie mniej pieniędzy, ale za to częściej decydują się na promocję właśnie w Internecie – jest ona po prostu w ich zasięgu finansowym. Pierwszym wyborem dla mikroprzedsiębiorstw pozostaje SEO/SEM.


Autor wpisu:
Grzegorz WiśniewskiSoluma Interactive

Sprawdź nas!

Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.

Darmowa konsultacjaZobacz cennik

Stosujemy pliki cookies. Jeśli nie blokujesz tych plików (samodzielnie przez ustawienia przeglądarki), to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Zobacz politykę cookies.
Przewiń do góry