To wręcz książkowy przykład źle realizowanego real-time marketingu. Firma Ryanair, właściciel taniej linii lotniczej, znalazła się w ogniu krytyki po tym, jak ruszyła z kontrowersyjną kampanią reklamową promowaną hasłem „Zaszczep się i leć” („Jab&Go”). ASA, brytyjski regulator rynku reklamy, właśnie wydał zakaz emisji kampanii.
Ryanair wystartował ze swoją kampanią marketingową pod koniec grudnia, zaraz po tym, jak europejskie kraje ruszyły z masową akcją szczepień przeciwko COVID-19. Firma, która bardzo mocno ucierpiała finansowo w związku z zamrożeniem ruchu lotniczego i ograniczeniem podróży w 2020 roku, wykorzystała ten fakt, aby zachęcić swoich klientów do wczesnego kupowania biletów na Wielkanoc, majówkę i wakacje 2021, m.in. do Hiszpanii czy Grecji.
Kampania wzbudziła ogromne kontrowersje, a do ASA wpłynęło łącznie 2370 skarg. Organ musiał więc zareagować i przyjrzeć się reklamom przewoźnika, faktycznie dopatrując się w nich złamania zasad etyki.
Chodzi przede wszystkim o sugerowanie, że osoby zaszczepione będą mogły podróżować bez żadnych przeszkód, czego oczywiście przewoźnik nie może wiedzieć. Dodatkowo szczepionki w pierwszej kolejności są zarezerwowane dla osób starszych i pracowników medycznych, natomiast w reklamach wykorzystuje się wizerunki młodych ludzi.
Ponadto sam proces szczepień idzie w Europie, jak po grudzie i dziś nikt nie może zagwarantować, że nawet osoby zabezpieczone przed COVID-19 będą miały swobodę podróżowania. Ryanair w swoich reklamach sugeruje szybkie zaszczepienie większości społeczeństwa do wiosny 2021, czym wprowadza w błąd i robi to z premedytacją.
Brytyjski regulator nakazał więc wstrzymanie kampanii reklamowej, do czego Ryanair – pomimo zupełnie innego zdania na ten temat – się zastosował. Dodajmy, że reklama była emitowana również w naszym kraju.
Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.