Słaby wynik PageSpeed Insights: wszystkiemu winny hosting?

Data wpisu: 14.08.2019

Google regularnie wprowadza zmiany w algorytmie wyszukiwania, czyli modernizuje zasady ustalania pozycji strony w wyszukiwarce. Obecnie (i w przyszłości także) największe znaczenie ma jakościowa treść, dobra reputacja witryny (wiek domeny, liczba prowadzących do niej linków) oraz prędkość ładowania się strony. Ten ostatni czynnik określa się parametrem PageSpeed Insights. Bardzo słaby wynik testu prędkości powinien zmusić Cię do poszukania przyczyny takiego stanu rzeczy. Wina niekoniecznie musi leżeć po stronie wolnego hostingu.

Dlaczego to takie ważne?

Czy nam się to podoba czy nie, szybkość ładowania się strony internetowej jest jednym z najważniejszych czynników rankingowych. Można się nawet spotkać z opiniami, że dla Google ma to większe znaczenie niż np. baza linków zewnętrznych.

Taka polityka giganta rynku wyszukiwarek wynika z tego, że Google od lat wyraźnie stawia na ułatwienie życia użytkownikom urządzeń mobilnych. Wolne ładowanie się strony na smartfonie jest bardzo irytujące, a do tego grozi nadmiernym zużyciem danych komórkowych. Stąd firma z Mountain View daje wyraźnie do zrozumienia, że właściciele stron www powinni bacznie przyjrzeć się kwestii szybkości swoich witryn.

PageSpeed Insights jest narzędziem od Google, które pozwala w ciągu chwili sprawdzić, czy strona osiąga dobry, świetny czy może słaby wynik prędkości ładowania. Jeśli jest on niezadowalający, Google udzieli konkretnych wskazówek, jak można to zmienić. Bardzo rzadko (o ile w ogóle) zdarza się, aby źródłem problemu była zbyt wolna usługa hostingowa.

Co zrobić, gdy Twoja strona osiągnęła słaby wynik PageSpeed Insights?

Możesz oczywiście zacząć od skontaktowania się z dostawcą usługi hostingowej. Zapytaj, czy nie występują jakieś problemy techniczne i ograniczenia w świadczeniu usługi. Jeśli poza słabym wynikiem PageSpeed Insights sam od dawna zauważasz, że Twoja strona wolno się ładuje, zwłaszcza w okresach wzmożonej liczby odwiedzin (np. promocja cenowa w sklepie), to sugerujemy rozejrzenie się za inną usługą hostingową o parametrach dopasowanych do potrzeb i charakterystyki witryny.

Wina nie musi jednak wcale tkwić w niewydolnej usłudze hostingowej. Przyczyn słabego wyniku w PageSpeed Insights może być znacznie więcej. Do tych najczęstszych zaliczamy:

  • Zbyt duże obrazki
  • Elementy spowalniające wczytywanie ekranu głównego, np. animacje Flash
  • Priorytet dla ładowania nieużywanych kodów CSS
  • Długi czas wykonywania JavaScript

Są to problemy typowo programistyczne, wymagające interwencji administratora strony internetowej. Bardzo słaby wynik PageSpeed Insights zwykle jest skutkiem namnożenia się błędów w optymalizacji witryny, dlatego zmiany muszą być wprowadzone kompleksowo. Jeśli nie przyniosą one spodziewanych efektów, to najprawdopodobniej „wąskim gardłem” jest serwer i należy go zmienić – np. przejść z serwera współdzielonego na dedykowany.

Autor wpisu: Soluma Interactive, Grzegorz Wiśniewski