Wyszukiwanie głosowe to coraz popularniejsza funkcja wyszukiwarki Google. Na pewno zdarzyło Ci się już z niej skorzystać, chociażby podczas jazdy samochodem dla bezpiecznego znalezienia adresu w nawigacji Google Maps. W perspektywie kilku lat voice search może stać się podstawową formą korzystania z wyszukiwarki, co agencje marketingowe już uwzględniają w swoich strategiach pozycjonowania stron www klientów.
Jak przygotować witrynę na ekspansję funkcji wyszukiwania głosowego? Czy pozycjonowanie dla voice search różni się od działań podejmowanych dla pozyskiwania klientów korzystających z wyszukiwarki tradycyjnie? Zapraszamy do lektury naszego artykułu poradnika.
Póki co trudno dostrzec jakiekolwiek różnice, dlatego można mieć wątpliwości, czy aby na pewno jest sens podejmować osobne lub rozszerzone działania SEO z myślą o użytkownikach korzystających z wyszukiwania głosowego. Zakładamy jednak, że te różnice w końcu się pojawią i będą coraz wyraźniejsze.
Skąd to przypuszczenie? Chodzi o zupełnie różne formy zadawania pytań, czyli komunikowania się z wyszukiwarką. Gdy wpisujemy zapytanie, to z reguły korzystamy z krótkich haseł, nie mając ani czasu, ani ochoty na tworzenie pełnych, rozbudowanych zdań. Zupełnie inaczej wygląda to w przypadku korzystania z funkcji wyszukiwania głosowego.
Prosty przykład:
Gdy szukamy serwisu smartfonów w Krakowie, to zwykle wpisujemy w wyszukiwarkę hasło typu: „serwis smartfonów Kraków” czy „serwis telefonów w Krakowie”.
Wyszukiwanie głosowe jest szybsze i wygodniejsze, dlatego większość z nas chętnie zada wyszukiwarce bardziej szczegółowe pytanie, np.: „serwis smartfonów Android w Krakowie” czy „jaki jest najlepszy serwis smartfonów na krakowskim Kazimierzu”.
Forma zadanego pytania już dziś ma bardzo duży wpływ na uzyskane wyniki i można w ciemno zakładać, że algorytm będzie rozwijany w kierunku udzielania jak najbardziej precyzyjnych odpowiedzi, co wymusi rosnąca popularność funkcji wyszukiwania głosowego.
Ciekawostką jest również fakt, że wyniki dla wyszukiwania głosowego zawsze uwzględniają lokalizację urządzenia – wyjątek stanowi sytuacja, w której w treści pytania wyraźnie określimy preferowaną lokalizację np. jakiegoś punktu usługowego, sprzedawcy etc.
Od razu podkreślmy, że nie ma tutaj potrzeby uruchamiania równoległej kampanii SEO czy istotnego modyfikowania obecnej strategii pozycjonowania witryny. Wystarczy tylko wzbogacić już podejmowane działania o kilka elementów, które prędzej czy później przełożą się na poprawę widoczności strony w Google oraz ułatwią pozyskiwanie klientów korzystających z wyszukiwarki tradycyjnie, jak i poprzez voice search.
Oto kilka podstawowych zasad, do których warto się stosować:
Wdrożenie tych zasad pozwoli pozyskiwać większy ruch, zarówno ze strony osób korzystających z wyszukiwarki w formie tradycyjnej, jak i używających funkcji voice search, przygotowując również witrynę do masowej popularyzacji tego drugiego rozwiązania.
Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.