Data wpisu: 06.11.2023

Temat miesiąca: pozycjonowanie a rosnąca popularność wyszukiwania głosowego

Wyszukiwanie głosowe to coraz popularniejsza funkcja wyszukiwarki Google. Na pewno zdarzyło Ci się już z niej skorzystać, chociażby podczas jazdy samochodem dla bezpiecznego znalezienia adresu w nawigacji Google Maps. W perspektywie kilku lat voice search może stać się podstawową formą korzystania z wyszukiwarki, co agencje marketingowe już uwzględniają w swoich strategiach pozycjonowania stron www klientów.

Jak przygotować witrynę na ekspansję funkcji wyszukiwania głosowego? Czy pozycjonowanie dla voice search różni się od działań podejmowanych dla pozyskiwania klientów korzystających z wyszukiwarki tradycyjnie? Zapraszamy do lektury naszego artykułu poradnika.

Czy są różnice w wynikach dla zapytań głosowych i pisanych?

Póki co trudno dostrzec jakiekolwiek różnice, dlatego można mieć wątpliwości, czy aby na pewno jest sens podejmować osobne lub rozszerzone działania SEO z myślą o użytkownikach korzystających z wyszukiwania głosowego. Zakładamy jednak, że te różnice w końcu się pojawią i będą coraz wyraźniejsze.

Skąd to przypuszczenie? Chodzi o zupełnie różne formy zadawania pytań, czyli komunikowania się z wyszukiwarką. Gdy wpisujemy zapytanie, to z reguły korzystamy z krótkich haseł, nie mając ani czasu, ani ochoty na tworzenie pełnych, rozbudowanych zdań. Zupełnie inaczej wygląda to w przypadku korzystania z funkcji wyszukiwania głosowego.

Prosty przykład:

Gdy szukamy serwisu smartfonów w Krakowie, to zwykle wpisujemy w wyszukiwarkę hasło typu: „serwis smartfonów Kraków” czy „serwis telefonów w Krakowie”.

Wyszukiwanie głosowe jest szybsze i wygodniejsze, dlatego większość z nas chętnie zada wyszukiwarce bardziej szczegółowe pytanie, np.: „serwis smartfonów Android w Krakowie” czy „jaki jest najlepszy serwis smartfonów na krakowskim Kazimierzu”.

Forma zadanego pytania już dziś ma bardzo duży wpływ na uzyskane wyniki i można w ciemno zakładać, że algorytm będzie rozwijany w kierunku udzielania jak najbardziej precyzyjnych odpowiedzi, co wymusi rosnąca popularność funkcji wyszukiwania głosowego.

Ciekawostką jest również fakt, że wyniki dla wyszukiwania głosowego zawsze uwzględniają lokalizację urządzenia – wyjątek stanowi sytuacja, w której w treści pytania wyraźnie określimy preferowaną lokalizację np. jakiegoś punktu usługowego, sprzedawcy etc.

Jak zoptymalizować stronę internetową z myślą o wyszukiwaniu głosowym?

Od razu podkreślmy, że nie ma tutaj potrzeby uruchamiania równoległej kampanii SEO czy istotnego modyfikowania obecnej strategii pozycjonowania witryny. Wystarczy tylko wzbogacić już podejmowane działania o kilka elementów, które prędzej czy później przełożą się na poprawę widoczności strony w Google oraz ułatwią pozyskiwanie klientów korzystających z wyszukiwarki tradycyjnie, jak i poprzez voice search.

Oto kilka podstawowych zasad, do których warto się stosować:

  1. Rozbudowywanie fraz – już teraz warto korzystać z fraz z tzw. długim ogonem, czyli sięgać po mniej konkurencyjne, a bardziej precyzyjne słowa kluczowe. Rozbudowane frazy dają dużą szansę na zwiększenie ruchu generowanego przez osoby korzystające z wyszukiwania głosowego.
     
  2. Responsywność – jeśli Twoja strona internetowa wciąż nie jest responsywna, to trzeba jak najszybciej naprawić ten błąd. Z wyszukiwania głosowego korzystają wyłącznie użytkownicy urządzeń mobilnych, dlatego niedopuszczalne jest, aby zapraszać ich na stronę, która nie jest przystosowana do wyświetlania na małym ekranie.
     
  3. Zwiększ zasób wartościowej treści na stronie – im więcej treści, która może być przydatna dla użytkownika, tym łatwiej będzie nam wplatać w nią słowa kluczowe z długim ogonem. Nie ograniczaj się tylko do bloga, ale pomyśl też o np. stworzeniu działu FAQ, aktualności czy o rozbudowaniu dotychczasowych opisów usług i produktów.
     
  4. Inwestuj w jakościowy content – unikalny, wartościowy, poradnikowy content daje ogromną przewagę w walce o pozyskiwanie ruchu z wyszukiwarki, zwłaszcza ze strony osób korzystających z funkcji voice search. Pozwala to również na wyświetlanie fragmentów tekstów opublikowanych na witrynie bezpośrednio w wyszukiwarce Google (są to tzw. Featured Snippets), co bardzo lubią osoby używające voice search.
     
  5. Aspekty techniczne – należy przyjrzeć się stronie pod kątem poprawnego działania wszystkich jej elementów, pozbyć się wyskakujących znienacka bannerów, które zasłaniają treść oraz poprawić tempo ładowania strony, m.in. poprzez optymalizację grafik.
     

Wdrożenie tych zasad pozwoli pozyskiwać większy ruch, zarówno ze strony osób korzystających z wyszukiwarki w formie tradycyjnej, jak i używających funkcji voice search, przygotowując również witrynę do masowej popularyzacji tego drugiego rozwiązania.


Autor wpisu:
Grzegorz WiśniewskiSoluma Interactive

Sprawdź nas!

Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.

Darmowa konsultacjaZobacz cennik

Stosujemy pliki cookies. Jeśli nie blokujesz tych plików (samodzielnie przez ustawienia przeglądarki), to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Zobacz politykę cookies.
Przewiń do góry