Data wpisu: 11.09.2017

Przekroczenie limitu usługi hostingowej – czym to skutkuje?

Podpisując umowę z dostawcą hostingu zawsze musisz z góry wiedzieć, co otrzymujesz za ustaloną cenę. Chodzi tutaj o podstawowe parametry, takie jak limit danych i transferu. Usługodawca udostępnia Ci określoną ilość miejsca na swoim serwerze, a także ustala maksymalny transfer w ujęciu rocznym (np. 300 GB), ale co niestety bardzo kuriozalne większość usług świadczonych w ramach serwerów wirtualnych nie podaje dokładnych informacji (dostawcy usługi hostingowej nie udzielają szczegółowych informacji o zasobach serwera fizycznego jakie są przypisane do serwerów wirtualnych). Co się stanie, jeśli z jakichś powodów przekroczysz przyznane limity?

Wszystko zależy od polityki dostawcy hostingu

Profesjonalna firma hostingowa na pewno nie będzie żerować na niewiedzy klienta, choć niestety takie sytuacje się zdarzają bardzo często. Najłatwiej można wpaść w sidła firm, które kuszą bardzo niską ceną hostingu, ale dokładnie wiedzą, że zaoferowany pakiet jest zbyt skromny i klient z pewnością go przekroczy. Wówczas zostanie mu naliczona wysoka opłata dodatkowa.

Uczciwe podejście wymaga natomiast poinformowania klienta, i to z odpowiednim wyprzedzeniem, że jego limity są na wyczerpaniu. Jak to wygląda w praktyce? Pokażemy to na przykładzie limitu dla poczty e-mail.

Klient w ramach pakietu otrzymał 1 GB miejsca dla jednego adresu. W momencie, gdy wiadomości zajmują już 800 MB, użytkownik otrzymuje e-mail z informacją o kończącym się miejscu. Musi więc usunąć stare wiadomości (w przeciwnym razie nowe nie będą już przyjmowane), lub zgłosić chęć wykupienia większej pojemności konta.

Dokładnie tak samo działa to w przypadku limitu danych lub transferu na serwerze FTP. Jeśli z jakichś powodów (np. gwałtowny wzrost zainteresowania ofertą firmy klienta) przyznany transfer się niebezpiecznie wyczerpuje, klient otrzymuje stosowną informację.

Czas na reakcję

Dzięki takiej polityce przede wszystkim można ochronić klienta przed nieprzewidzianymi i zaskakującymi kosztami, które z reguły są naprawdę wysokie. Jak wspomnieliśmy na rynku są firmy, których model biznesowy wręcz zakłada zarabianie dużych pieniędzy na niewiedzy klientów. Wówczas okazuje się, że hosting wykupiony za np. 10 złotych rocznie, po przekroczeniu przyznanych skromnych limitów jest kilkunastokrotnie droższy.

Działa to na identycznej zasadzie, jak w przypadku pakietów przyznawanych przez operatorów telefonii komórkowej. Masz do wykorzystania np. 1 GB danych komórkowych, ale po jego przekroczeniu będą Ci już naliczane inne – mniej atrakcyjne opłaty.

Problem z serwerami wirtualnymi. Niestety w przypadku, gdy firma hostingowa, nie prowadzi przejrzystej polityki dotyczącej zajmowanych zasobów przez serwery wirtualne (a robi tak większość firm hostingowych włącznie z tymi największymi na rynku) – to nie możesz odpowiednio wcześniej zareagować. Usługa jest po prostu w pewnym momencie blokowana (wyłaczana).

Koniecznie sprawdź warunki!

Dostawca hostingu musi w umowie określić, jaka procedura ma miejsce w razie przekroczenia przyznanych klientowi limitów. Najkorzystniejszy wariant to kontakt z klientem, czyli odpowiednio wczesne poinformowanie go o wyczerpującym się limicie. Wówczas klient ma czas, aby zwiększyć pakiet lub pousuwać zbędne dane z serwera.

Nie podpisuj natomiast umowy, w której widnieje zapis, że to klient musi pilnować, aby nie przekroczyć limitów. Jeśli tego nie zrobi, to automatycznie zostaną mu naliczone opłaty dodatkowe lub usługa jest blokowana.


Autor wpisu:
Grzegorz WiśniewskiCEO Soluma Group

Sprawdź nas!

Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.

Darmowa konsultacjaZobacz ofertę

Przewiń do góry