Server response, czyli odpowiedź serwera, to jeden z najważniejszych komunikatów bezpośrednio związanych z działaniem strony internetowej. Informuje nas o czasie, w jakim serwer internetowy wysyła do przeglądarki użytkownika odpowiedź na żądanie otwarcia witryny. Pisząc prościej: server response to parametr określający czas ładowania się witryny internetowej, co z kolei ma kluczowy wpływ na komfort korzystania ze strony oraz… jej pozycję w wyszukiwarce Google. Więcej o tym przeczytasz w naszym poradniku.
W momencie, gdy użytkownik wpisuje adres strony w przeglądarce, wysyła ona żądanie HTTP/HTTPS do serwera. Ten przetwarza żądanie i odpowiada przeglądarce właściwym komunikatem, najczęściej w formie kodu statusu HTTP oraz treści strony. Dla przeciętnego użytkownika proces ten jest niewidoczny i nieodczuwalny – po prostu po chwili na ekranie pojawia się żądana witryna. Różnice występują natomiast w czasie, w jakim do tego dojdzie.
Wolna odpowiedź serwera powoduje dłuższe ładowanie strony, co zniechęca użytkowników i może spowodować, że opuszczą witrynę jeszcze przed wyświetleniem jej zawartości. Czas odpowiedzi (tzw. Time to First Byte, TTFB) wpływa jednak nie tylko na doświadczenie użytkownika, ale także na pozycjonowanie strony – Google od lat premiuje szybko działające witryny, które po prostu osiągają wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania.
Zdarza się, że żądanie przeglądarki zostaje nieprawidłowo przetworzone przez serwer, w efekcie czego odpowiedź jest błędna i strona po prostu nie zostanie wyświetlona – lub niektóre jej elementy nie będą widoczne dla użytkownika.
Błędne żądania powinny generować zwrócenie komunikatu „404 Not Found”, dzięki czemu użytkownik wie, że takiej strony (pod tym adresem) nie ma, bez ujawniania informacji o konfiguracji serwera.
Najczęstsze kody odpowiedzi serwera to:
Szybko i poprawnie działająca strona www to warunek pozytywnego doświadczenie użytkownika, co może mieć bezpośrednie przełożenie na postrzeganie marki przedsiębiorstwa. Wolno ładująca się witryna lub jej brak pod wskazanym adresem, podkopuje zaufanie do firmy, mając również fatalny wpływ na SEO strony.
Stąd bardzo ważnym zadaniem stojącym przed projektantami stron internetowych jest zoptymalizowanie ich pod kątem server response. Składa się na to wiele czynników, jak wybór odpowiedniego hostingu, skonfigurowanie cache i używanie serwerów CDN (Content Delivery Network), ograniczenie liczby wymagających załadowania elementów (obrazy, skrypty etc.) i poprawa kodu strony.
Server response to jeden z kluczowych elementów funkcjonowania strony internetowej, który ma wpływ na jej działanie, a tym samym na satysfakcję użytkowników korzystających z danej witryny.
Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.