Czym jest przekierowanie 301 i dlaczego warto z niego korzystać?

Data wpisu: 16.01.2017

Na stronę internetową można wejść na kilka sposobów. Najczęściej przez wyszukiwarkę lub po wpisaniu w pasku przeglądarki jej bezpośredniego adresu. Coraz więcej internautów nie korzysta już z tradycyjnej formy, czyli np. www.soluma.pl, wybierając skrót soluma.pl, bez przedrostka www. Tak czy inaczej trafiają w to samo miejsce. Jest to możliwe dzięki przekierowaniu 301, które obecnie jest jednym z najważniejszych narzędzi SEO.

Czym właściwie jest przekierowanie 301?

Na początek trzeba wyjaśnić, że roboty Google widzą adres strony zupełnie inaczej niż przeciętny internauta. Dla nich www.soluma.pl i soluma.pl to dwa różne adresy. Mogłoby to rodzić poważne problemy dla właścicieli domen, bo wymuszałoby, de facto, pozycjonowanie dwóch stron. Aby tego uniknąć zostało wymyślone przekierowanie 301. Ustawia się je na jednej domenie, np. soluma.pl, która przekierowuje internautę na www.soluma.pl.

Czyli: bez względu na to, jak internauta wpisze adres w pasku przeglądarki, trafi na tę samą stronę.

Przekierowanie 301 umożliwia więc przeniesienie użytkownika dokładnie w to miejsce, na którym zależy administratorowi witryny. Pozwala to zachować moc jednego adresu i przekazać ją drugiemu (choć Google upiera się, że nie następuje to w pełnym wymiarze). Jest to bardzo korzystne nie tylko ze względu na wygodę internautów, ale też kwestie SEO.

Przykłady zastosowania przekierowania 301

Przekierowanie 301 stosuje się w 3 sytuacjach:

  1. Gdy chcemy ujednolicić adres strony – wówczas należy wybrać, który adres będzie nadrzędny: z www czy bez www. Jeśli ma to być soluma.pl, to przekierowanie 301 ustawia się na adresie www.soluma.pl. Dzięki temu roboty wyszukiwarki wiedzą, gdzie skierować internautę wpisującego pełny adres strony. Witryna, na którą zostaje przekierowany ruch, przejmuje też niemal całą moc adresu, z którego następuje przekierowanie.
  2. Gdy zmieniamy nazwę domeny – jeśli firma przez 10 lat miała domenę www.abc.pl, ale teraz zdecydowała się zmienić nazwę na XYZ, to oczywiście powinna przenieść swoją stronę na domenę www.xyz.pl. Szkoda jednak stracić wypracowaną przez lata moc i pozycję pierwotnego adresu. W takiej sytuacji stosuje się przekierowanie 301. Klient, który z przyzwyczajenia wpisze w przeglądarkę www.abc.pl i tak zostanie skierowany na www.xyz.pl. Google dość szybko to odnotuje i przekaże moc pierwszego adresu drugiemu.
  3. Gdy mamy kilka stron i chcemy przenieść ich moc na adres główny – to częsta praktyka SEO. Firma może przez dłuższy czas budować zaplecze dla swojej strony głównej, np. 3 blogi pod różnymi domenami. Gdy osiągną one wysoką pozycję w wyszukiwarce i staną się wiarygodne dla Google, można ustawić na nich przekierowanie 301 do domeny głównej i tym samym przejąć ich moc na rzecz podstawowego adresu.

Przekierowanie 301 zwykle ustawia się poprzez język skryptowy – musi się tym zająć webmaster. Jest to również jedna z pierwszych czynności, jaką wykonuje agencja SEO rozpoczynająca proces pozycjonowania witryny.

Autor wpisu: Soluma Interactive, Grzegorz Wiśniewski